Studenten kunnen bachelor-bul vanaf half oktober ophalen

Hoewel de traditie kort is - MomenTUm heeft slechts tweemaal eerder plaatsgevonden - is het de bedoeling van de universiteit om de diploma’s van alle bacheloropleidingen tegelijk uit te delen. Dit jaar kan dat vanwege corona begrijpelijkerwijs niet doorgaan. Op dit moment wordt hard gewerkt aan een plan om vanaf halverwege oktober de diploma’s fysiek op te laten halen in een grote walk-through in de Senaatszaal.

foto Shutterstock

Bijna duizend studenten hebben afgelopen jaar de laatste van de 180 ECTS (studiepunten volgens het European Credit Transfer and Accumulation System) gehaald en mogen daarom hun bul in ontvangst nemen. Om dat op een corona-veilige manier te doen heeft Education and Student Affairs (ESA) het volgende plan bedacht. “In de Senaatszaal plaatsen we een balie en laten daar de studenten binnen een vooraf vastgesteld tijdslot langslopen. Omdat er tegelijk slechts 28 mensen in die zaal mogen zijn, moeten we de doorstroomsnelheid secuur berekenen”, zegt ESA-medewerker Floris Verhagen.

Omdat het een grote hoeveelheid studenten betreft, is het eerder een kwestie van dagen dan van uren, voor iedere student aan de beurt is geweest. De uitvoering van het plan blijft van nieuwe ontwikkelingen op corona-gebied afhankelijk.

Goodiebag

Liesbeth Castelijns, projectleider MomenTUm, vindt het een goed plan. “We willen de studenten vanaf die balie dan graag een goodiebag geven om het verlies van een groots gevierde dag wat te verzachten. Daarin zit een 0.0 % biertje van de Stadsbrouwerij, een chocoladereep met een gouden wikkel die toegang geeft tot het lustrumfeest van volgend jaar, en natuurlijk de MomenTUm-sokken.” Studenten ontvangen zo spoedig mogelijk een uitnodiging om hun diploma op te komen halen.

Morgen, 25 september, viert de TU/e op beperkte wijze MomenTUm, de dag die bedoeld is om alle prijzen en diploma’s van een heel jaar tegelijk uit te delen. Dan worden ook vijf Academic Awards en een Marina van Damme-beurs uitgedeeld. Thuis en op verschillende plekken op de campus is vanaf 16.00 uur een livestream van de uitreikingen te volgen. Daarin krijgen de afgestudeerde studenten wel alvast de felicitaties van het College van Bestuur. Verder zal er een dansvoorstelling van Footloose, een TU/e-quiz en het op 'All you need is love' geïnspireerde ‘A MomenTUm for you’ te zien zijn. Het programma is bedacht en uitgevoerd door studenten.