Het afbouwen van CASA blijft spannend

Bij een experiment mogen dingen misgaan, en daarom maakt masterstudent Applied Physics en Electrical Engineering en manager van Team CASA Antoine Post zich niet druk om weer een uitstel van oplevering van CASA 1.0 in Brandevoort. Er is elke dag nog zo veel te doen. Vandaag moet hij de docenten van zijn stagiair Bas Beishuizen (vierdejaars werktuigbouwkundestudent van Avans) bijvoorbeeld rondleiden. Cursor liep mee.

Interessant bij de bouw van het betonloze huis van Team CASA, die begon op 16 december 2020, is wat er goed is gegaan en wat bij een volgende bouw anders moet. Met die mededeling begint Antoine Post zijn rondleiding aan twee docenten van het lectoraat Smart Energy van Avans Breda. Stagiair Bas Beishuizen weet dat natuurlijk al, hij heeft juist de opdracht om berekeningen te doen aan het klimaatsysteem, zodat het geschikt is voor CASA 2.0.  De eerste versie is een gebouw voor drie appartementen met één service core waarin de ventilatie, riolering, elektra, watertoevoer, et cetera een plek hebben.

Om dit soort duurzame woningen betaalbaar te krijgen, zal er grootschaliger gebouwd moeten worden. Beishuizen is vandaag voor de tweede maal tijdens zijn stage - waarvan hij volgende week het eindverslag moet inleveren - op de bouwplaats. “Hoe moet het klimaatsysteem zijn bij een hoger gebouw of bij een serie rijtjeshuizen? Wie het in de toekomst ook gaat bouwen, dat bedrijf kan dan misschien mijn documenten erbij pakken”, zegt Beishuizen.

Brand

Antoine Post neemt ons mee naar binnen. Op een spaanplaten vloer, naast een stapel vloerverwarmingstegels, legt hij soepel uit met welke ad-hocproblemen Team CASA te kampen had. Met de aansluitingen voor elektriciteit, water, riolering en kabels bijvoorbeeld, maar ook door niet nagekomen afspraken van leveranciers liep de bouw vertraging op. “Het was de bedoeling de badkamer kant en klaar binnen te krijgen, maar die levering is - zonder opgaaf van redenen - afgezegd. Nu moeten we maar ter plekke bouwen.” Wat ook zeer onvoorzien was, was de criminaliteit enkele weken geleden. “Uit de werkkeet is elektrisch gereedschap gestolen en om hun sporen uit te wissen hebben de dieven brandgesticht.” Nu zijn er twee beveiligingscamera’s op het achterafgelegen bouwterrein. Er zijn voorlopig nog geen buren.

AC/DC

De docenten van Beishuizen zijn met name geïnteresseerd in de stroomkabels. “Ons lectoraat houdt zich bezig met smart energy en over het omzetten van wisselstroom naar gelijkstroom zouden we graag kennis willen uitwisselen met Antoine Post of anderen aan de TU/e”, zegt Hugo de Moor. Hij en z’n collega Njord van Erck kunnen niet wachten op meer samenwerking tussen hbo en TU/e. “Wij zijn toch meer praktisch ingesteld, hoewel dit project natuurlijk het toppunt van leren in praktijk is”, zegt Van Erck.

Laatste loodjes

Gisteren is de warmtepomp geleverd, Post ziet hem vandaag voor het eerst. Alle verwarmings- en koelingsbuizen van het huis kunnen nu worden aangesloten. Op het dak moeten nog zonnepanelen geplaatst worden, de zonnecollectoren liggen er al op. Aan de buitenkant is de gevel van geperste bamboevezels al aangebracht. “Ja, dit is zeer duurzaam”, verzekert Post de docenten uit Breda. “Zelfs het transport van China naar hier is al meegerekend in de CO2-footprint.”

Als Post hier uiteindelijk intrekt, behalve teamleider is de student ook eerste bewoner, is het project met het uitpakken van de verhuisdozen echt niet ten einde. “Dan is er nog een heel traject met metingen. Het bewonerscomfort wordt wetenschappelijk onderzocht door Alex Donkers, die bij Bouwkunde gaat promoveren op dit onderwerp.”

Ook hoopt Post nog een commercieel staartje aan het project te geven: de naam voor de startup is al bekend: Integra. Dit bedrijf zal integrale ontwerpen maken voor gebouwinstallaties waar zes wooneenheden op moeten kunnen draaien volgens dezelfde principes waarmee CASA wordt gebouwd: comfort, duurzaamheid en betaalbaarheid.