Team CASA gaat van start met bouw in Helmond

Het startschot is gegeven: bouwbedrijf Hurks gaat zo spoedig mogelijk het ontwerp van Team CASA bouwen bij de Helmondse wijk Brandevoort, in opdracht van het studententeam en woningcorporatie Woonbedrijf. De circulaire en toekomstbestendige woning is naar verwachting eind januari klaar en de eerste bewoner is al bekend.

Uiterlijk half november zal Hurks in de Helmondse wei, die later het Brainport Smart District zal zijn, de fundering en de seizoensopslagtank van CASA 1.0 ingraven. Het is wat kort dag om de geplande 1 oktober te halen, dit vanwege de vertraging bij onderlinge afstemming van alle leveranciers - maar nog steeds verwacht Antoine Post, masterstudent en manager van Team CASA, dat de betonloze woning in januari klaar zal zijn.

“Wij studenten zijn goed in het creatieve proces en het bedenken van bijzondere oplossingen voor een comfortabele woning die klaar is voor de energietransitie. Aannemer Hurks kan de woning binnen budget bouwen op zo’n manier dat hij lang kan blijven staan”, zegt Post. “Het gaat snel omdat we prefab stukken gebruiken die op de bouwplaats zelf worden afgewerkt.”

Eerste woning

Op dit moment is de bouwplaats een kale wei ten noordwesten van Brandevoort. De eerste schop is op het toegewezen perceel trouwens al in de grond geweest: in juni heeft Team CASA een grondonderzoek laten uitvoeren. Tot het laatste moment denken de studenten mee met de aannemer.

“Een van de laatste grote wijzigingen is dat de seizoensopslagtank, waarin water met een temperatuur van zeventig tot tachtig graden zit, separaat van de fundering wordt ingegraven. Testen in het lab hebben uitgewezen dat het geen goed idee is deze te combineren, zoals we eerst dachten.”

Eerste bewoner

In het contract dat Team CASA op 22 juli tekende, staat dat Hurks de leveranciers inschakelt en de bouw uitvoert, maar ook dat Team CASA probeert de eerste bewoner te vinden. Dat is al gelukt: het wordt initiatiefnemer en projectmanager Antoine Post zelf, samen met zijn vriendin. Leuk en spannend vindt hij dat: “Ik ben al sinds 2016 bij het project betrokken. Vier jaar geleden - ik zat in het tweede jaar van mijn studies Technische Natuurkunde en Electrical Engineering, stoorde het me dat ik wél overal folders zag van zonnepanelen, maar nooit een studentenwoning die duurzaam is. Binnen de Honors Academy heb ik daarop een team om me heen geformeerd dat hiermee samen met mij aan de slag is gegaan. Sinds 2017 zijn we goed op dreef en nu is het huis fysiek bijna binnen bereik.” Post gaat vanaf dit adres, Markestrijp 50, vrijwel zeker zijn dubbele master aan de TU/e afronden.

Levensloopbestendig

CASA 1.0 is bewoonbaar op twee verdiepingen. Op de begane grond huurt Post dadelijk zestig vierkante meter, boven kunnen twee studenten ieder een studio van dertig vierkante meter betrekken. De groottes zijn ideaal voor starterswoningen, maar de benedenverdieping past een senior ook goed, want die is rolstoelvriendelijk en levensloopbestendig.

Het living lab dat Brainport Smart District moet worden, heeft een trage start. De eerste woning van Team CASA, zelf ook wat later in de fundering dan gepland, heeft nog niet direct buren. Wel heeft Post een groep mensen ontmoet die privé een kavel gaan bebouwen, maar met hun planning is hij niet bekend. Zijn team heeft de ambitie om meerdere CASA’s te bouwen na deze proefwoning, “maar dat moeten we nog uitzoeken met de gemeente en Woonbedrijf".