TINT opent het gesprek over institutioneel racisme

Racisme, bewust of onbewust, bestaat ook op de TU/e. Onlangs publiceerde Cursor over gevallen van ongewenst gedrag aan de universiteit, waaronder ook racisme. TINT, organisator van activiteiten op het gebied van zingeving op de TU/e, host op 8 juni een fysiek evenement waar studenten en medewerkers die geconfronteerd zijn met racisme hun verhaal kunnen vertellen.

afbeelding Sebastiano Seconde / Shutterstock

“Het idee om een bijeenkomst over racisme te organiseren, ontstond na enkele incidenten”, zegt Arantja Rosalina van TINT. Rosalina geeft als voorbeeld een bijeenkomst georganiseerd door de TU/e, waar een stelling werd behandeld. “De stelling was zodanig geformuleerd, dat deze een racistische ondertoon had. Toen dacht ik: hier moeten we wat mee.”

Het is niet de bedoeling van TINT om met de vinger te wijzen, maar juist om het gesprek te starten over de subtiele vormen die racisme kan aannemen. “Institutioneel racisme zit onbewust in de structuren van onze samenleving ingebakken. Zonder het zelf te merken, kunnen mensen – of in dit geval organisaties zoals de TU/e – een racistisch bril op hebben, waardoor mensen van kleur systematisch worden buitengesloten.” Kortom, institutioneel racisme draagt geen witte puntmuts. Sterker nog: zelfs goedwillenden zien het vaak over het hoofd.

Fysiek evenement

Op 8 juni wil TINT daarom het gesprek over dit onderwerp openen. Inclusiviteits-onderwijskundige Kaylee Rosalina leidt de bijeenkomst, die plaatsvindt in Metaforum. “We hebben gekozen voor een fysiek evenement, omdat we een zo veilig mogelijke plek willen creëren voor TU/e-studenten en -medewerkers om hun ervaringen te delen. Vanachter een beeldscherm zullen zij minder snel hun mond opentrekken. Het is belangrijk dat je elkaar in de ogen kunt kijken.”

TINT heeft daarmee een kleine primeur te pakken: het programma is een van de eerste universiteitsbrede fysieke bijeenkomsten sinds de start van de pandemie.

Naar aanleiding van de artikelen die Cursor onlangs publiceerde over racisme en machtsmisbruik aan de TU/e, verwacht Rosalina dat er veel interesse zal zijn in het event. “Er kunnen maar een beperkt aantal mensen in de zaal. Mochten er meer aanmeldingen komen, dan gaan we kijken of er alternatieven mogelijk zijn.”

Veilige omgeving

De TINT-bijeenkomst is in eerste instantie bedoeld om slachtoffers van racisme hun verhaal te laten doen. “Uiteraard zijn ook anderen welkom die zelf geen racisme ervaren, maar wel in het onderwerp geïnteresseerd zijn. Voorop staat echter dat slachtoffers in een veilige omgeving en aan de hand van spelregels open kunnen zijn naar elkaar.”