Drivers of Change zoekt ontwerpen

In de expositie Drivers of Change toont de TU/e jaarlijks de nieuwe innovatie-oogst aan het publiek van de Dutch Design Week (DDW). De vorige editie vond noodgedwongen online plaats, maar van 16 tot en met 24 oktober staat weer een ‘echte’ tentoonstelling op het programma, in en om het Atlasgebouw. Bovendien vindt ook de feestelijke opening van DDW – de twintigste editie – dit keer plaats op de campus.

afbeelding Team VirTUe

Ingenieurs zijn een apart slag ontwerpers. “Heel veel van wat op de TU/e gebeurt, is in bredere zin design of ontwerp. Maar omdat maatschappelijke toepasbaarheid van de vindingen voorop staat, hebben onze onderzoekers een andere houding ten aanzien van esthetiek – die staat in dienst van de functionaliteit”, vertelt Lucas Asselbergs, projectleider van Drivers of Change.

Dat er niettemin mooie en razend interessante dingen ontworpen worden op de TU/e, bewezen de afgelopen edities van Drivers of Change. Al is het telkens weer een uitdagende klus om alle inzendingen goed voor het voetlicht te brengen.

Asselbergs: “Niet alle designs zijn immers producten waarvan je een prototype kunt tonen. Soms gaat het om online systemen of datagedreven tools. Hoe maak je die zicht- en tastbaar voor het publiek? We willen exhibits laten zien die zichzelf uitleggen zonder al te veel woorden.”

Kruisbestuiving

In 2019 vond Drivers of Change plaats op Strijp-T en vorig jaar was er vanwege de coronamaatregelen een volledig online editie. Nu zijn alle pijlen weer gericht op een echte, ‘live’ tentoonstelling. En wel op de TU/e-campus zelf, vertelt Asselbergs: “Drivers of Change is van 16 tot en met 24 oktober te bezoeken in en om Atlas. Buiten komen er tijdelijke expositieruimtes te staan”.

Daarnaast is het universiteitsterrein dit jaar ook de locatie van de feestelijke opening van de Dutch Design Week, op vrijdagavond 15 oktober. Dit ter gelegenheid van de twintigste editie van DDW én het 65-jarig bestaan van de TU/e. “Dat wordt een geweldig feest van kruisbestuiving tussen de werelden van design en technologie. Het is een mooie kans om te laten zien hoeveel dwarsverbindingen tussen ontwerp en techniek te leggen zijn", belooft Asselbergs.

De TU/e en DDW gaan samen way back: “Vroeger hield de universiteit jaarlijks een Dag van het Ontwerp, die zich ontwikkelde tot de Week van het Design. Dat was een voorloper van DDW, waar de TU/e dus vanaf het prille begin bij betrokken is.” Beide organisaties vieren dus ook twee decennia samenwerking.

Pandemie

Omdat het na de vakantie weer zó oktober is, wil de organisatie de expositie Drivers of Change vóór de zomer in de steigers hebben staan. Deze laatste weken zijn druk en spannend. “We zijn benieuwd naar de inzendingen: hebben onderzoekers ondanks coronarestricties zodanig kunnen doorwerken in de labs, dat ze nu prototypes kunnen tonen?”

Asselbergs is ook nieuwsgierig welke overkoepelende vraagstukken uit de inzendingen naar voren gaan komen: “De inzendingen bieden vaak oplossingen voor kwesties die onderdeel zijn van grote maatschappelijke thema’s, zoals duurzaamheid en klimaat, dataverkeer en privacy, en gezondheidszorg (denk aan self-monitoring). De grote vraag bij de editie 2021 is natuurlijk: gaan we de invloed van de pandemie al terugzien?”

Breed publiek

Onderzoekers uit alle geledingen van de TU/e die een relevant ontwerp hebben gemaakt, waarvan liefst een tastbaar prototype bestaat of in de maak is, zijn uitgenodigd om zich aan te melden voor Drivers of Change.

Deelnemen aan Drivers of Change biedt een belangrijke kans aan ontwerpers, benadrukt Asselbergs: “En dat is het zeer brede publiek dat DDW trekt. Wanneer heb je als ingenieur nu de mogelijkheid om rechtstreeks in gesprek te treden met de eindgebruiker van je innovatie?”

Bij de hoofdfoto

Team VIRTUe is met het project Ripple een van de deelnemers aan Drivers of Change 2021. Bezoekers van DDW kunnen zich laten rondleiden door VIRTUe’s demonstratiewoning op het gebied van duurzaam wonen. Ook is er in het huis een social area waar onder andere workshops zullen plaatsvinden. De woning wordt de komende maanden op het Koeveld op de campus opgebouwd.