VIRTUe wil duurzame golf op gang brengen met woonconcept ‘ripple’

Te ingewikkeld. Te duur. Of: ‘Hoeveel impact maak ik nou helemaal?’ Veel mensen voelen nog de nodige barrières op weg naar een duurzamer leven. Studententeam VIRTUe wil de huiver wegnemen met een leefomgeving die simpelweg zó ontworpen is dat duurzaam leven haast als vanzelf gemakkelijker en aantrekkelijker wordt - voor het individu, maar van daaruit ook voor een hele wijk. Op 29 januari presenteert het team zijn definitieve ontwerp, waarmee het medio 2022 deelneemt aan de Solar Decathlon Europe in Wuppertal.

afbeelding Team VIRTUe

De zesde plek in het totaalklassement pakte VIRTUe in het najaar van 2018 met zijn bouwconcept LINQ, op zijn eerste Solar Decathlon Middle East in Dubai. Van Dubai naar het Duitse Wuppertal; het is inderdaad even wat anders, erkent teamwoordvoerder Willem Arts (derdejaars student Sustainable Innovation) lachend. Toch heeft het team deze Duitse stad dankbaar omarmd. Niet alleen als locatie waar genoemde internationale bouwcompetitie in juni 2022 haar apotheose beleeft, maar ook als vertrekpunt voor zijn eigen ontwerp waarmee VIRTUe een podiumplaats hoopt te bemachtigen.

Dat vertrekpunt is deels een strategische afweging, stilletjes hopend op een streepje voor bij de locals in de jury, zo bekent Arts - maar zeker ook een inhoudelijke keuze, gevoed door onder meer twee bezoeken aan de stad en gesprekken met inwoners afgelopen jaar (op momenten dat de coronasituatie het toestond): “Wuppertal laat eigenlijk heel goed de problemen van veel Europese steden zien, met het nodige verval en allerhande herkenbare sociale en technische knelpunten”.

Golf

Om die uitdagingen te lijf te gaan, presenteert het team dit keer niet slechts een huis, maar een breder concept voor eigenlijk een complete wijk. De naam: ‘ripple’ (golf). Deze verwijst naar kleine gedragsveranderingen waarop VIRTUe mikt, die straks hopelijk vooral ook van de één op de ander worden doorgegeven. “Als mensen het gezamenlijk de norm kunnen maken om minder energie, water en middelen te consumeren, dan pas kunnen we echt verschil maken. En dit begint al bij de gedachtegang van de ontwerpers van gebouwen, huizen en straten.”

Centraal in de gedachtegang van VIRTUe staat een appartementencomplex, volgens Arts makkelijk aan te passen aan een specifieke stad of plek, dat bovenop bestaande stedelijke bebouwing kan worden gerealiseerd. Met zijn concept zet het team volgens Arts niet nadrukkelijk in op één groot innovatief item: “We hebben er juist voor gekozen om heel veel simpele dingen bij elkaar te pakken. Denk aan zonnewering die automatisch beweegt om de temperatuur in huis constant te houden. Of aan slim omgaan met opgewekte zonne-energie: door verschillende systemen in huis te combineren, kun je inspelen op de piekmomenten waarop de zonnepanelen het meest opbrengen en bijvoorbeeld dat wasmachineprogramma overdag draaien in plaats van ’s avonds.”

Dat optimaliseren van de energiebalans is trouwens verre van nieuw, haast Arts zich te zeggen. Hij wijst vooral op de toegevoegde waarde van VIRTUe’s zelfontwikkelde slimme display genaamd EQUI (zie foto hierboven), die verbonden is met apparaten binnen en buiten huis, die positieve doelen zet en adviezen geeft op duurzaam gebied. En die bijvoorbeeld bepaalde apparaten, zoals de (vaat)wasmachine, kan inplannen op tijden dat er veel zonne-energie beschikbaar is, onder meer met behulp van de weersverwachting. “Een apparaat kan je dan adviseren en motiveren: ‘Ik zie dat je eigenlijk vanavond de was wil gaan doen, maar om twaalf uur vanmiddag gaat de zon extra schijnen; doe het dán.”

Delen en inspireren

Daarnaast broedt VIRTUe op manieren om bewoners hun duurzame acties te laten delen, te laten samenwerken en elkaar te laten inspireren. Dit enerzijds via een online sociaal platform, bijvoorbeeld een app, waarin behaalde duurzame doelen kunnen worden gedeeld - anderzijds via fysieke sociale contacten, “bijvoorbeeld in publieke ruimtes waarin je samen met je buren duurzame dingen kunt doen. Eén onderdeel waar we nadrukkelijk op inzetten, is urban farming, waarbij je op een gebouw of in een publieke ruimte bijvoorbeeld samen gewassen kunt telen”.

In juni 2022 gaat VIRTUe, net als de andere zeventien deelnemende teams, een groot deel van zijn concept daadwerkelijk bouwen in Wuppertal. Dit demonstratiehuis moet worden neergezet in het volgens Arts uitdagende tijdsbestek van twee weken - dus een keer goed proefdraaien kan geen kwaad. Reden waarom het team zijn bouwwerk komend jaar ook al een keer gaat opbouwen op de TU/e-campus, om het daar te laten zien aan pers en publiek (zie afbeelding hierboven). “We hopen dat we sommige delen in 2022 al samengevoegd kunnen meenemen naar Wuppertal, zodat niet elke schroef er daar weer opnieuw in moet.”

Solar Village

De Eindhovense studenten hopen hun demonstratiewoning na de competitiefinale in Duitsland daar te mogen achterlaten. De organisatie van de Solar Decathlon kiest volgend jaar namelijk acht huizen uit die mogen blijven staan en gaan fungeren als hostel.

De woordvoerder hoopt dat zijn 44-koppige team, dat naast TU/e’ers inmiddels ook enkele Fontys-studenten telt, straks in Wuppertal in elk geval een plek in de top-drie kan bemachtigen. Al is het hem allerminst te doen om het kloppen van de concurrentie of een aardige geldprijs. “De competitie is vooral goed voor de zichtbaarheid van innovaties en van duurzaam wonen. Uiteindelijk geloven we er vooral allemaal in dat er iets moet gebeuren aan de CO2-uitstoot, met name aan de rol van de industrie daarin. Via deze competitie kunnen we onze visie daarop delen, zowel met experts als met het publiek.”

Op 29 januari om 15.00 uur presenteert VIRTUe zijn definitieve ontwerp voor de Solar Decathlon via een livestream.