Grote animo voor extra Vitality Week

Thuiswerken en -studeren, weinig beweging en weinig contact. Al die gevolgen van het leven met coronamaatregelen heeft de organisatie doen besluiten een extra Vitality Week te organiseren – de tweede dit collegejaar. Deze vindt plaats van 8 tot en met 12 maart. “We merken dat de behoefte om te bewegen en te verbinden met elkaar groot is. Het loopt dan ook behoorlijk storm met de aanmeldingen”, zegt Joyce Schonenburg, evenementencoördinator van het Sportcentrum.

foto Drazen Zigic / Shutterstock

Normaal gesproken wordt de Vitality Week één keer per jaar georganiseerd. “In voorgaande jaren waren de activiteiten altijd op de campus, in de sportschool of ergens daaromheen”, zegt medeorganisator Melissa Grunewald. Door de coronapandemie zijn vrijwel alle activiteiten nu online te volgen. “Denk aan yoga, fitness en mindfulness breaks.”

Stijging aanmeldingen

“We merken dat de animo voor de Vitality Week erg groot is. Dat komt waarschijnlijk doordat zoveel mensen thuis zitten en nauwelijks uitdaging ervaren op het gebied van activiteiten ondernemen en bewegen”, vertelt Schonenburg. “In de eerste Vitality Week van dit collegejaar zagen we al een flinke stijging in het aantal aanmeldingen. Voor deze tweede week zitten we nu al aan ruim 1400 aanmeldingen. Daarmee breken we weer een record.” Grunewald vult aan dat studenten en medewerkers ook echt de behoefte ervaren om iets aan hun gezondheid en leefstijl te doen. “Door het thuiszitten word je toch bewust van hoe je leeft.”

Handvatten

De extra Vitality Week is niet specifiek gericht op corona, maar het programma zet er wel op in de deelnemers te ondersteunen zo gezond mogelijk te worden en blijven. “Het thema is wat dat betreft niet anders dan bij voorgaande edities. We willen deelnemers extra handvatten bieden voor hun gezondheid. Hier vallen ook slaapworkshops onder of workshops over voeding.”

Hoewel het zwaartepunt bij online activiteiten ligt, hebben de organisatoren ook geprobeerd om binnen de maatregelen fysieke bijeenkomsten te realiseren. “We organiseren fiets- en wandeltochten. Hierin staat het fysieke centraal, maar het sociale aspect doet daar niet voor onder”, aldus Grunewald. “Mensen missen echt dat praatje met anderen en dat heeft ook invloed op de gezondheid. Eenzaamheid is een grote boosdoener.”

TU/e Vitality Week