Warmlopen voor een ijskoude duik

Zo hang je op een warme winterzondag opeens weer boven een rokende barbecue, terwijl we een week eerder nog massaal op onze schaatsen stonden. Op een doordeweekse dag ergens daartussenin nam een groep TU/e’ers, temidden van rinkelende restanten ijs, een frisse duik in het water van de IJzeren Man. Het ijszwemmen was niet alleen een ‘first’ voor hén, maar is dat ook voor de aankomende TU/e Vitality Week, die 8 maart begint.

afbeelding Niels Dusseldorp

Neem het woord ‘duik’ trouwens vooral niet letterlijk. IJs- of winterzwemmen vereist namelijk een zorgvuldige aanpak en voorbereiding, inclusief een gedegen warming-up en een diepe ademhaling. Daarna is het: voeten eerst en rustig aan. “Hoe dieper je in het water zakt, hoe belangrijker die diepe ademhaling wordt”, zegt Lara Hofstra, student diversity officer van de TU/e, die de ijszwemmers begeleidt. “Het is behoorlijk intens.”

Intens, maar vooral ook goed voor de menselijke gezondheid, zo bepleit onder anderen ook ‘The Iceman’ Wim Hof al jaren (lees hier meer over zijn bezoek aan de TU/e in 2012 en over een eerdere Iceman-workshop bij Studium Generale). Of onze debuterende winterzwemmers in de IJzeren Man dat ook zo hebben ervaren, zie je in de videoreportage van onze verslaggever Niels Dusseldorp hieronder.

Loop jij ook warm voor zo’n ijskoude plons? Meld je dan deze week nog aan voor een van de ijszwemsessies tijdens de aankomende (deels online) TU/e Vitality Week. Deze week, van 8 tot en met 12 maart, is georganiseerd door onder andere het Studentensportcentrum. Klik hier voor alle informatie.

Video | Niels Dusseldorp

IJszwemmen Vitality Week TU/e