Nieuwe invulling Vitality Week

Op een ander moment, met een nieuwe invulling, maar met hetzelfde doel gaat de Vitality Week komende maandag van start. Meer dan dertig verschillende activiteiten die in het teken staan van gezondheid en vitaliteit, worden alle TU/e’ers -ook zonder sportkaart- aangeboden. Speeddates met Euflex, advies van een voedingscoach of een workshop gezonde lucht in je kantoor, de organisatoren hebben een heel brede kijk op een gezonde werkomgeving.

foto SSC

Heel bewust koos Manon van Lint, SSC-medewerker en verantwoordelijk voor de invulling van de Vitality Week, voor een andere periode voor het jaarlijkse event. “Normaal hielden we de week in november, maar dat blijkt voor iedereen -deelnemers en medeorganisatoren- al een heel drukke periode. Februari en maart zijn agenda-technisch rustiger en het is ook een mooi moment om goede voornemens weer op te frissen.” Ze heeft rekening gehouden met zoveel mogelijk andere evenementen. Het blijkt een goed besluit, want veel TU/e’ers hebben de inschrijfpagina (inmiddels gesloten) gevonden.

Duwtje in je rug

“We willen niets organiseren dat geen vervolg krijgt, dus geen losse lezingen meer”, zegt Van Lint. “Alles is bedoeld als een kick-off, een start waarvanuit studenten en medewerkers aan hun wellbeing kunnen werken. Een voorbeeld: “De groep ‘Health in the built environment’ geeft tijdens een lezing praktische tips om de lucht die we inademen op kantoor - of thuis - te verbeteren. Het valt wat ons betreft onder gezonde voeding, je ademt eigenlijk nog meer dan je eet.” Van Lint wijst erop dat je dit debuut gewoon kunt bijwonen, ook al heb je je niet ingeschreven. “Het vindt plaats (donderdag om 12.15 uur, red.) in Atlas 4.215 en dat is zo’n grote collegezaal, daar zijn nog stoelen vrij.”

Ook nieuw is de workshop etiketten lezen. “Wat er op voedselverpakkingen staat is tegenwoordig zo ingewikkeld. Onze voedingscoach Yvonne Kinkelder geeft graag uitleg zodat deelnemers zelf een bewuste keuze kunnen maken.”

Iedereen

De health check, al jaren een bekende op de Vitality Week, heeft dit jaar zijn leeftijdsgrens van 40+ laten varen. “We vinden dat iedereen recht heeft om te weten hoe het met de fitheid staat. De medische testen op vetpercentage, bloeddruk, cholesterol en bloedsuiker, in samenwerking met Topsupport van het St. Anna Ziekenhuis, trekken veel mensen aan, merk ik. Helaas is het budget beperkt, anders konden we nog meer mensen van dienst zijn”, zegt Van Lint. Wie geen health check heeft kunnen reserveren, kan met persoonlijke vragen nog wel terecht op de Adviesmarkt. Op de momenten dat de testen plaatsvinden in het SSC, zijn er een fysiotherapeut, een fitnessinstructeur, bovengenoemde voedingscoach, een slaapcoach en op donderdag ook een sportarts aanwezig met advies op maat.

Relax

Het studentensportcentrum heeft behalve aan studenten ook veel te bieden aan medewerkers, benadrukt Van Lint. Deze week kunnen zij vrijblijvend kennismaken met activiteiten die wat meer toegespitst zijn op de mentale gezondheid, denk aan Pilates, Meditation Yoga, Yin Yoga, Krav Maga. Tijdens de Vitality Week worden de Mindfulness break en Just Dance door partners georganiseerd.

Om tevreden te blijven of worden met je loopbaantraject worden speedcoachsessies met EuFlex-medewerkers gehouden. Die zijn net als de health check trouwens ook al volgeboekt. “In een-op-een-gesprekken kun je je carrière, maar ook je persoonlijke groei onder de loep nemen.”

Fitbreak on tour

Aan de wens van het SSC om meer zichtbaar te zijn voor alle campusgebruikers, wordt in de Vitality Week ook gewerkt. De fitbreak - normaliter een Teams-aangelegenheid -  wordt nu aangeboden op werkplekken. Maandag is het bijvoorbeeld mogelijk om bij Plaza in Vertigo met een groep TU/e’ers een kwartier rek- en strekoefeningen te doen. “Sportkleding of een goede conditie zijn niet nodig, het is gewoon gezellig en nuttig”, zegt Van Lint. Voor de mensen die te laat zijn met boeken, wil ze met alle liefde kijken of er nog onvoorziene mogelijkheden zijn. “Mail me gerust.”