Career Expo gaat volledig digitaal

Stichting Wervingsdagen verzorgt deze week op 9 en 10 maart de digitale versie van de Career Expo, die onder normale omstandigheden zou hebben plaatsgevonden in het Auditorium en Atlas. Het plots moeten stoppen van het evenement in 2020 vanwege de uitbraak van het coronavirus zorgde voor veel onzekerheid. Het huidige bestuur is trots op wat bereikt is en overwon ook de financiële tegenvaller die dat met zich meebracht. “Het enthousiasme hiervoor is er nog steeds bij onze studenten en het bedrijfsleven, ook in digitale vorm.”

foto Alphaspirit / Shutterstock

Precies een jaar geleden was de acute ontmanteling van de beursvloer van de tweedaagse Career Expo van de Wervingsdagen het eerste duidelijke teken dat het coronavirus ook aan de TU/e veel impact zou hebben. Op last van de Veiligheidsregio werd het evenement op het einde van de eerste dag stilgelegd en begon het toenmalige bestuur verbijsterd en teleurgesteld met het afbreken van kraampjes en andere opstellingen. Bedrijven moesten in allerijl worden afgebeld. Ze hoefden de dag erna niet meer te komen.

De huidige bestuursleden Anouchka Morsink (PR) en Sander van Gansewinkel (Externe relaties & digitale zaken) kijken liever vooruit naar komende dinsdag en woensdag, dan dat ze terugblikken op die desastreuze ontwikkelingen van een jaar eerder. Morsink: “Daar waren we natuurlijk nog niet bij betrokken, het bracht wel heel veel onzekerheid, maar wat ons betreft ligt dat nu achter ons.” Ook de financiële consequenties zijn volgens Van Gansewinkel overwonnen. “Het heeft wel enig effect gehad op wat we dit jaar kunnen doen. Sommige bedrijven wilden restitutie van hetgeen ze al betaald hadden, maar er waren ook veel bedrijven die er niet om gevraagd hebben en die ons zijn blijven steunen. We kunnen er niet te veel over zeggen, maar we zijn niet failliet gegaan.”

Trots

Al snel werd duidelijk dat de Career Expo in 2021 in een digitaal jasje gestoken moest worden. De expo, waar elk jaar zo’n 180 bedrijven zich verspreid over twee dagen presenteren aan de studenten van de TU/e, is het meest in het oog springende onderdeel dat de Wervingsdagen organiseren. Daarnaast zijn er jaarlijks nog de Skills Sessions, die drie maanden terug al in digitale vorm hebben plaatsgevonden, en de Interviewing Days, die voor 19 tot en met 23 april gepland staan.

Morsink en Van Gansewinkel zijn trots op wat zij en hun medebestuursleden in acht maanden van de grond hebben weten te trekken. Ook 120 bedrijven hebben zich aan deze digitale variant van de Career Expo gecommitteerd. “Oké, we moesten iets voorzichtiger zijn met het budget en kunnen wellicht iets minder uitbundig uitpakken dan normaal, maar we zijn zeer gelukkig met wat we bereikt hebben”, zegt Morsink. “Vorige week hebben we per post ook nog meer dan driehonderd goody bags verstuurd, die we normaal zouden uitdelen bij de ingangen van de beursvloer. Een tweede batch volgt nog deze week.”

Speeddates

De inschrijvingen voor online speeddates van tien minuten met vertegenwoordigers van bedrijven, waar een beperkt aantal plaatsen voor beschikbaar was, zitten inmiddels vol. “Maar iedereen die zich inschrijft kan een digitaal kijkje komen nemen op beursvloer”, zegt Van Gansewinkel. “Dat mag je zeker vergelijken met het bezoek dat je onder normale omstandigheden zou brengen aan het Auditorium of  Atlas. Via een livestream worden de bezoekers door de hele dag geleid en kun je aansluiten bij allerlei sessies en bedrijfspresentaties.”

Het bestuur van de Wervingsdagen zal gedurende 9 en 10 maart gewoon aanwezig zijn op de campus om van die plek de Career Expo in goede digitale banen te leiden. De traditionele opening op dinsdagochtend zal dit jaar verzorgd worden door de Speld.nl. Vorig jaar had het bestuur daar toen nog Arjen Lubach voor weten te strikken. Toen stond corona nog in de kinderschoenen en was er alleen het verzoek van diens management om na de Q&A ervoor te zorgen dat niet tientallen studenten om hem heen zouden gaan dwarrelen voor het maken van selfies.