Tech United moet het doen met een digitaal WK

Geen wedstrijden tegen andere teams, geen nuttige netwerkborrels en het testen van nieuwe code in robots is ook uit de draaiboeken geschrapt. Tech United heeft door corona op zijn zachtst gezegd een pittig jaar achter de rug. Het studententeam dat zich al jaren bezighoudt met de ontwikkeling van voetbal- en zorgrobots, laat het hoofd echter niet hangen: van 22 tot 28 juni staat een WK op de planning. Weliswaar in een digitale setting, maar de motivatie om te winnen lijdt daar zeker niet onder.

“Het is een vreemde situatie waarin we zitten door corona”, vertelt Ainse Kokkelmans, masterstudente bij Mechanical Engineering en teamleider van Tech United. “Er zijn veel maatregelen waar we rekening mee moeten houden, maar alles went.” Kokkelmans, die nu ruim een jaar aan het roer staat, vertelt dat er het afgelopen jaar geen fysieke bijeenkomsten konden worden georganiseerd. “Corona zat ons behoorlijk in de weg. Ook reizen was natuurlijk moeilijk. Het was balen.” Toch heeft dat de studenten niet weerhouden zich te blijven inzetten. “We hebben zelfs acht nieuwe studenten bij ons team mogen verwelkomen, terwijl dat er in voorgaande jaren nooit meer dan drie waren.”

Code testen

De kleinere wedstrijden die de voetbal- en zorgrobots normaliter op allerlei plaatsen binnen Europa met elkaar ‘uitvechten’, zijn uiteraard leuk om te winnen, zo vertelt Kokkelmans, “maar belangrijker is het om de code die het team de robots heeft meegegeven, te kunnen testen. "Sommige delen van de code kunnen we alleen testen tijdens die ontmoetingen met andere robots, dus als we robots tegen andere robots laten spelen. Alleen dan kunnen we zien of de code honderd procent werkt. Dit is een natuurlijk proces bij coderen.” Kortom, die lakmoesproef - of een robot goed zijn werk doet – valt nu weg vanwege de pandemie.

Toch zijn door het ontbreken van de fysieke evenementen wel nieuwe ideeën en innovaties ontstaan, waar het team mee aan de slag is gegaan. Kokkelmans: “Een masterstudent is nu bezig om een situatie digitaal na te bootsen, waardoor het tegen elkaar spelen op afstand wel mogelijk wordt. Op deze manier kunnen we in de toekomst die code wel goed testen. De fysieke bijeenkomsten worden hiermee minder belangrijk.” Al denkt ze niet dat het in toekomst allemaal digitaal gaat worden. “Voor de voetbalrobots is ooit 2050 als stip aan de horizon gezet. Dan willen we de robots op zo’n niveau hebben, dat we ze tegen mensen kunnen laten spelen.”

Innoveren

Tot het zover is, kan het team op dit moment alleen maar dromen van fysieke krachtmetingen. In juni staat wel het WK op de planning. Het onderdeel waarin teams tegen elkaar aantreden op het voetbalveld of in een zorgsituatie is helaas geschrapt. Het WK draait nu om grofweg twee onderdelen: de technical challenge, waarbij een nieuw concept moet worden bedacht, en de scientific challenge, waarbij de teams worden uitgedaagd aan elkaar te laten zien wat voor wetenschappelijke vooruitgang ze hebben geboekt. Hierbij zijn tegenspelers niet nodig.

Lees verder onder de foto.

Het belangrijkste onderdeel mag dan geschrapt zijn, maar Kokkelmans en haar teamleden houden de moed erin. “We gaan gewoon door waar we mee bezig zijn en spreken elkaar onderling vaak. Uiteindelijk zullen de wedstrijden wel weer gaan plaatsvinden en kunnen we ook weer sneller innoveren.”

Dat innoveren staat overigens zeker niet stil. Het aantal Bachelor Eind Projecten (kijk onderaan de nieuwsbrief voor een overzicht van de BEP’s), waarbij studenten onderzoek doen naar onder meer de beweging van robots, zit duidelijk in de lift. Kokkelmans: “Nu zien robots andere robots vaak nog als doosjes, terwijl het dynamische van hoe mensen bewegen ontbreekt. We doen hier onderzoek naar en hopen dat snel te kunnen coderen, zodat onze robots de tegenstander nog beter kunnen zien.”