Tweede seizoen ‘Driven by Challenges’ dichter bij huis

Het tweede seizoen van de door de TU/e gefinancierde docuserie ‘Driven by Challenges’ start vandaag. Presentatrice Liselotte Graas (28) gaat opnieuw op zoek naar baanbrekende technologieën die mede door de betrokkenheid van (oud-)studenten van de TU/e tot stand zijn gekomen. Vorig jaar bezocht ze haar oud-teamgenoten van het Solar Team Eindhoven op allerlei plekken op de wereld. Deze keer blijft ze dichter bij huis.

foto Han Konings

De tripjes die Liselotte Graas vorig jaar maakte voor het eerste seizoen van ‘Driven by Challenges’, en die haar onder meer voerde naar Taipei, Boston, Manchester én Helmond, noemde ze toen “een ongelofelijke ervaring”. Ze voerde er gesprekken met oud-leden van het zonnewagenteam waarmee ze in 2015 in Australië de World Solar Challenge had gewonnen. Volgens Graas was het “verhelderd om nu eens te zien wat er allemaal mogelijk is en op welke plekken je wereldwijd terecht kunt komen na je afstuderen in Eindhoven”.

Vandaag, 6 mei gaat op het YouTube-kanaal van de TU/e het tweede seizoen van start, dat uit vijf afleveringen bestaat. Als opwarmertje daarvoor was op 22 april al de trailer te zien. Een kunstbaarmoeder die de overlevingskansen van extreem vroeggeboren baby’s vergroot, een algoritme dat stropers kan opsporen om regenwouden te beschermen, of een robotbrein waarmee drones autonoom door tuinbouwkassen vliegen. Het passeert allemaal de revue. Graas, die nog midden in de opnames zit - zo interviewde ze vorige week nog hoogleraar Maarten Steinbuch in Atlas (zie hoofdfoto) - is nog altijd verrast door de unieke technologieën die ze mag belichten.

“Maar techniek is ook superbreed”, legt ze uit. “Vroeger dacht ik dat techniek vooral ging over slimme mensen die in een kelder met cijfertjes bezig zijn. Techniek had een saai en stoffig imago. Maar als deze serie iets bewijst, is het dat techniek allesbehalve saai en stoffig is. Het gaat over creatieve en toffe oplossingen voor vraagstukken die wereldwijd spelen. Het is razend interessant om te zien welke richting iedereen tijdens of na de TU/e op gaat.”

Earth Day

Dat de trailer op 22 april op Earth Day werd uitgebracht, was niet geheel toevallig. De innovaties die voorbijkomen in dit tweede seizoen hebben vaak tot doel op aarde zaken te verbeteren, bijvoorbeeld op het gebied van duurzaamheid. Zo bezoekt Graas in de eerste aflevering de bierbrouwerij van Swinkels Family Brewers (Bavaria) in Lieshout, waar studententeam Team Solid een wereldprimeur heeft; het team weet op een CO₂-vrije en duurzame manier energie te winnen via de verbranding van ijzerpoeder. En ze gaat langs bij de Limburgse TU/e-spinoff Vertoro dat vloeibare lignine uit houtafval haalt en vervolgens als biobrandstof gebruikt.

Door de coronapandemie is filmen dit jaar een stuk uitdagender geworden. Graas: “Ja, dit jaar moesten producent Daan Willekens, cameraman Florian Koch en ik heel flexibel zijn. Gelukkig is iedereen enthousiast en superwelwillend. We vinden altijd wel een manier om te filmen en ons tegelijkertijd aan de coronaregels te houden. Ik ben blij dat we nooit op kantoor hebben gefilmd, want dat zegt niet veel. We zijn creatief op zoek gegaan naar filmlocaties. Kunnen we niet naar een regenwoud? Nou, dan filmen we toch in Burgers’ Zoo.”

Tevreden

Maarten van den Dungen, die ook dit keer de productie begeleidde vanuit het Communication Expertise Center, zegt tevreden te zijn met wat het eerste seizoen de universiteit heeft opgeleverd. Op Youtube is te zien dat de zes afleveringen van het eerste seizoen tot nu toe bij elkaar opgeteld zo'n kleine 22.700 keer bekeken zijn. “We hebben de eerste afleveringen ook nog op enkele andere plekken vertoond, dus opgeteld denk ik dat we wel aan zo’n 30.000 kijkers komen", zegt Van den Dungen. "Voor een eerste jaar vind ik dat een mooi resultaat. De eerste reeks en ook de tweede die vandaag start, zijn nadrukkelijk niet opgehangen aan de actualiteit, dus we kunnen deze producties zeker nog vijf jaar op allerlei manieren inzetten. Zoals bijvoorbeeld bij onze wervingsactiviteiten.”

Of er nog een derde seizoen komt, kan Van den Dungen op dit moment nog niet zeggen. “Dat bekijken we per seizoen en het moet zeker geen herhaling worden van wat al geweest is. Een nieuwe originele invalshoek is dan noodzakelijk.” Op de suggestie of de bestrijding van de coronacrisis vanuit het perspectief van de TU/e een mogelijkheid zou kunnen zijn, zegt Van den Dungen: “Die noteer ik, maar ik vraag me wel af of mensen daar volgend jaar nog mee geconfronteerd willen worden.”

De eerste aflevering van het tweede seizoen verschijnt vandaag, 6 mei. Daarna volgt iedere twee weken een nieuwe aflevering. Een fysieke première zoals vorig jaar, toen er op de campus een drive-in bioscoop werd opgezet, zit er ditmaal niet in. Graas: “Dat is jammer, maar het grote publiek bereiken we toch online, dus ik verwacht weer een groot aantal geïnteresseerde kijkers, net als tijdens het eerste seizoen.”