“Na de finishlijn in Adelaide begon het pas”

In een drive-in bioscoop op de TU/e-campus vindt vanavond de première plaats van ‘Driven by Challenges’. Het idee ervoor bedacht Liselotte Graas zo’n jaar geleden. Met filmer Daan Willekens werkte ze het verder uit, waarna ze aanklopten bij de TU/e met het voorstel er een documentaire van te maken. In de documentaire reist Graas diverse continenten af om oud-leden van het Solar Team Eindhoven van 2015 te bevragen over hoe het hen de afgelopen vijf jaar is vergaan. Graas: “Voor ons begon het pas toen we in Adelaide over de finish waren gekomen.”

foto Uit Driven by challenges

In 2015 ging ze nog door het leven als Liselotte Kockelkoren en was ze accountmanager van het Solar Team Eindhoven (STE) dat met Stella Lux tijdens de World Solar Challenge de wereldtitel voor de TU/e prolongeerde in de Zuid-Australische stad Adelaide. Inmiddels is werkzaam bij het in Veghel gehuisveste bedrijf Vanderlande en onderzoekt ze daar de potentie van de nieuwe, innovatieve technieken die het bedrijf ontwikkelt.

Het idee om haar oud-teamleden te gaan opzoeken op hun tegenwoordige werkplekken, “en dan ook echt te laten zien wat ze daar precies doen”, kreeg ze iets meer dan een jaar geleden. Samen met Daan Willekens, die in 2017 al de veelgeprezen documentaire over Manus VR (start-up met sterke TU/e-banden) maakte, werkte ze haar idee verder uit en stapte naar de TU/e toe met het voorstel er een documentaire van te maken. “Een maand later zat ik al in het vliegtuig met Daan en zijn vaste cameraman Florian Koch”, vertelt Graas - haar tegenwoordige achternaam - lachend.

De tripjes voor het maken van de opnamen, die onder meer plaatsvonden in Taipei, Boston, Manchester én Helmond, noemt ze “een ongelofelijke ervaring”. De gesprekken die ze er voerde met haar oud-teamleden waren “verhelderd om nu eens te zien wat er allemaal mogelijk is en op welke plekken je wereldwijd terecht kunt komen na je afstuderen in Eindhoven. Ik wil de kijkers van de documentaire - toekomstige studenten, maar ook bachelors die twijfelen over welke master ze moeten kiezen - laten zien wat een deel van mijn oud-teamgenoten nu echt aan het doen is. Ik ben er ook zeker van overtuigd dat de ervaringen die we daar in de outback van Australië hebben opgedaan, ons extra bagage heeft gegeven waarmee we verder konden tijdens onze zoektochten naar een loopbaan.”

Wat Graas helemaal te gek zou vinden, is als er over een jaar of tien iemand op haar afkomt, die zegt dat deze documentaire hem of haar toen heeft getriggerd om een bepaalde beslissing te nemen, zoals de keuze voor een technische opleiding, of om deel te gaan nemen aan een studententeam. Ze sluit lachend af met haar ultieme claim to fame: “Nu nog even afwachten of ik hiermee een plekje krijg op de site van IMDb.”

Maarten van den Dungen die de productie vanuit het Communicatie Expertise Center heeft begeleid, noemt het een documentaire die niet is opgezadeld met het 'wij van WC-eend adviseren WC-eend-effect'. "Toen Liselotte bij ons langskwam waren we net op zoek naar een dergelijk verhaal. In 'Driven by Challenges' vertellen alumni van onze universiteit zelf hun mooie verhalen, op een eerlijke en neutrale manier", aldus Van den Dungen. "Dat maakt het in onze ogen juist zo'n sterk verhaal."

Drive-in bioscoop

'Driven by Challenges' bestaat eigenlijk uit zes afleveringen van elk ongeveer een kwartier, maar vanavond, 9 juli, worden die tijdens de première op de TU/e-campus in hun geheel getoond. Alle afleveringen zijn hier te zien.

Er zijn twee sessies, een die start om 19.00 uur en de ander om 21.00 uur. Verzocht wordt 15 tot 30 minuten voor het begin van een sessie aanwezig te zijn. Kaarten moeten wel vooraf aangevraagd worden (zie hieronder). Popcorn zou aanwezig zijn. Binnenkomst op de campus met de auto gaat via de ingang aan de Insulindelaan en vandaar moet de route naar parkeerplaats 11 gevolgd worden. De drive-in bioscoop is te vinden achter de windtunnel van Bert Blocken. Twee personen per voertuig zijn toegestaan en er wordt gevraagd met een reguliere auto te komen, zodat iedereen in de drive-in bioscoop goed zicht heeft. Dus geen campers, busjes, of SUV’s. Het mooiste zou natuurlijk zijn een elektrische auto, vertelde collegevoorzitter Robert-Jan Smits eerder deze week.

Meer informatie over de documentaire, een trailer en de mogelijkheid om nog kaarten te bestellen vind je hier.