Vakevaluaties helpen toekomstige studenten

De lage respons op de feedbackformulieren over onderwijs moet hoger, vinden ze bij de faculteiten Applied Physics en Electrical Engineering. Daarom passen ze de timing van de verzending aan en maken ze studenten het nut van evalueren duidelijk tijdens de zogenaamde Feedback Days. Vorig jaar vulde maar een op de drie studenten de vakevaluaties in. “Docenten kunnen met de feedback hun onderwijs verbeteren”, zegt kwaliteitsmedewerker Els van Rooij.

Voor een kopje koffie en goede cake zijn studenten bij de stand van de Feedback Days wel bereid te zeggen dat ze vakevaluaties erg belangrijk vinden, maar kwaliteitszorgmedewerker Els van Rooij weet wel beter. “De lage responspercentages op vakevaluaties zijn een TU/e-breed probleem. Dit leidt tot een negatieve cyclus: docenten nemen de resultaten minder serieus, omdat ze denken dat die niet representatief zijn, waardoor studenten er vervolgens ook de waarde niet van inzien.”

Daarnaast is het voor studenten niet transparant wat er eigenlijk met de resultaten van de vakevaluaties gebeurt, denk Van Rooij.  “Sowieso hebben ze het idee dat het hen persoonlijk weinig oplevert, omdat ze hopen het vak te halen en niet over te hoeven doen. Daardoor profiteren ze zelf niet van eventuele verbeteringen naar aanleiding van de evaluatieresultaten. Bovendien ervaren veel studenten het als onprettig dat de vakevaluaties op verschillende momenten in de tentamenweek worden verstuurd.”

Na elk tentamen ontvangen studenten het evaluatieformulier van het betreffende vak, Van Rooij snapt dat hun prioriteit dan ligt bij het voorbereiden van het volgende tentamen.

Het moet anders

De kwaliteitszorgmedewerker wil de problemen nu aanpakken. Ten eerste zijn er de zogenaamde Feedback Days, gisteren en vandaag. Er is een stand in Flux waar studenten in gesprek kunnen gaan met docenten over feedback op onderwijs (zie hoofdfoto). Verder houdt studentassistent Bram Lustenhouwer in colleges van de majorvakken een kort praatje over het nut van feedback. Omdat die presentatie ook online is gehouden vanwege de coronamaatregel van maximaal 75 studenten in een zaal, zal een opname binnenkort bovendien op Canvas te vinden zijn. Lustenhouwer: “Mijn boodschap is: doe het voor anderen. Pay it forward by giving feedback”.

Ten tweede veranderen de faculteiten Electrical Engineering en Applied Physics de timing. In plaats van steeds na elk tentamen een evaluatie te versturen, gaan zij alle vakevaluaties van Q1-vakken op één dag ná de tentamenweken van Q1 versturen. “Het is een pilot om te zien of de response rate daadwerkelijk hoger wordt.” Vulde in Q1 van vorig collegejaar nog 36 procent de formulieren in, in Q4 was dat percentage zelfs gezakt naar 21.

Bij de stand staan eerstejaars Automotivestudenten Youri Lamers en Jesse de Rooij. De eerste heeft z’n formulier, dat afgelopen zondag in de mailbox kwam, al ingevuld. “Ik vond dat in sommige lessen weinig aandacht voor moeilijke onderwerpen was, terwijl er in het begin wel veel tijd aan herhaling werd besteed. Maar het is geen big issue, hoor.” Opleidingsdirecteur Henk Swagten (AP) is ook aanwezig. Hij vindt de Feedback Days nuttig. “Het is een pilot, maar ik verwacht dat die wel een vervolg krijgt.”

Gezeur

Van Rooij: “Sommige studenten hebben nu nog niet eens door dat hun antwoorden op de evaluatie direct bij de docent van het betreffende vak terechtkomen. Er worden wel eens echt nare dingen ingevuld door studenten die niet blij zijn met een vak.” De mails met feedbackformulieren worden verzonden door de centrale dienst Education and Student Affairs en hebben een algemene toon, waarin studenten niet persoonlijk worden aangesproken. “Aan die procedure valt helaas zo snel nog niets te veranderen”, zegt Van Rooij.

Feedback kan onderwijs echt verbeteren, weet Van Rooij. Recent werd Reinoud Lavrijsen tot masterdocent van het jaar gekroond en zij vindt zijn reactie daarop zeer veelzeggend. “Hij zei dat hij nog blijer is met opmerkingen waarmee hij zijn onderwijs nóg meer kan verbeteren, dan met complimenten.” Van Rooij vraagt alle docenten met klem om studenten te vertellen wat ze aangepast hebben aan het vak naar aanleiding van eerdere evaluaties. Dat maakt inzichtelijk dat inspraak het onderwijs kan verbeteren.

Een vervolgstap die de kwaliteitsmedewerker op het oog heeft, is studenten leren om constructieve feedback te geven. “We zien heel vaak dat studenten in hun frustratie eerder zeuren dan opmerkingen maken waar we iets mee kunnen. Dat probleem willen we bij het volgend kwartiel aanpakken.”

Tot 28 november staan de evaluaties van EE en AP open.