Welzijn bespreken bij croissant en bakje yoghurt

De aftrap van de Diversity Week, in de vorm van een ontbijt, is vanochtend bezocht door meer deelnemers dan van tevoren door organisator en Student Diversity Officer Lara Hofstra werd verwacht. 40 medewerkers en 75 studenten bespraken met elkaar de ervaringen op het gebied van sociale veiligheid. “Inclusiviteit begint met een open en eerlijk gesprek.” Cursor at een broodje mee.

foto Lieke Vermeulen

In Atlas komen maandagochtend in alle vroegte meer dan honderd TU/e’ers bij elkaar voor een gezamenlijk ontbijt, waarmee de Diversity Week van start gaat. Bij het welkom heten vertelt de Student Diversity Officer dat het de bedoeling is om aan tafel te gaan zitten bij mensen die je niet kent. “Vertel aan elkaar welke positieve ervaringen je hebt meegemaakt en bedenk ook waar ruimte voor verbetering is”, zegt Hofstra. Zelf stipt ze even kort het bestaan van de nieuwe wegwijzers sociale veiligheid aan, zowel voor studenten als medewerkers, en de vertrouwensaanspreekpunten bij studentenbesturen.

Aan tafel vertelt een student dat hij fijn werd opgevangen bij zijn studievereniging Intermate toen hij tijdens de lockdown met een rottige woonsituatie te maken kreeg. Tegenover dit positieve verhaal staat de ervaring van een tafelgenoot. “Mijn vriend was éindelijk zover om advies te vragen bij de studentpsycholoog, maar toen hij daar aanklopte kreeg hij te horen dat er een wachtlijst van zes weken was.”

Daarop doorpratend komt het ontbijtgezelschap op een verbeterpunt. Toevallig is net Chief Diversity Officer Evangelia Demerouti aangeschoven die net als Hofstra, CvB-leden Susanne van Weelden en Robert-Jan Smits, Corlien van Dam (kartrekker van het Social Safety Plan) en communitymanager Erik de Jong rondloopt om oren te luisteren te leggen.

Tips

“Eigenlijk zou een student die contact opneemt met een studentpsycholoog dezelfde dag nog een telefoontje moeten krijgen. Al is het maar kort, gewoon even laten horen dat het verstandig is om deze eerste stap te zetten en dat er hulp aankomt”, krijgt Demerouti te horen. En ook brengt iemand naar voren dat bij het diversiteitsvraagstuk vaak de nadruk ligt op psychische varianten, maar dat er weinig aandacht is voor mensen die lichamelijk minder valide zijn.

“Een flink deel van de gasten bleef langer dan het geplande uur hangen en dat is een goed teken”, zegt Hofstra na afloop. Ze is ook blij dat Robert-Jan Smits haar zei dat ze met een aantal studenten die zich hard inzetten voor diversity, inclusion, wellbeing, en social safety, binnenkort mag langskomen om verder te praten met het CvB. “Dat is een goed begin, hopelijk wordt het een maandelijks gesprek.”