IGNITE laat GLOW-publiek weer samen dansen

Team IGNITE heeft van de corona-luwte gebruikgemaakt om zichzelf opnieuw uit te vinden, vertellen studenten Thom Smits en Lynn Visser. Met de lichtinstallatie Ballroom zal IGNITE zich in november tijdens GLOW opnieuw aan de wereld presenteren. Intussen streeft het team met behulp van crowdfunding naar een grotere onafhankelijkheid.

Team IGNITE bestaat sinds 2016. Lichtfestival GLOW deed ter ere van het vorige universiteitslustrum in dat jaar de campus aan en waarom dan geen eigen TU/e-lichtkunstwerk ontwerpen? Studenten van Industrial Design en Built Environment verenigden zich in IGNITE om dat te realiseren.

Fast forward naar 2021. Ook dit lustrumjaar zal het TU/e-terrein weer deel uitmaken van GLOW, dat plaatsvindt van 6 tot en met 13 november. IGNITE is er nog, maar bestaat intussen uit een volledig nieuwe generatie studenten, vertelt teamlid Thom Smits (20). Toen de vorige editie van GLOW door de coronarestricties noodgedwongen moest worden afgelast, besloten de IGNITE-teamleden de vrijgekomen tijd nuttig te besteden, aldus de derdejaarsstudent Industrial Design.

Mensen samenbrengen

Ze gingen rond de tafel zitten om de visie van IGNITE opnieuw te formuleren. Die luidt dat het team zich ten doel stelt te onderzoeken hoe lichttechnologie mensen kan samenbrengen – specifiek individuen binnen menigten in de openbare ruimte van grote steden.

Naast de artistieke factor – het creëren van een jawdropping lichtkunstwerk – is dus een maatschappelijk doel komen te staan, plus de wens om bij te dragen aan kennisontwikkeling. Wat Smits betreft heeft licht bij uitstek de potentie om saamhorigheid te creëren: “Denk aan de euforie die een lichtshow bij een festivalpubliek kan oproepen.”

Ballroom

Met die nieuwe visie in het achterhoofd ontwikkelde IGNITE zijn installatie voor GLOW 2021; Ballroom. Smits en teamgenoot Lynn Visser (23, masterstudent Industrial Design) formuleren voorzichtig als ze over Ballroom vertellen, want ze willen niet te veel van de wow-factor weggeven.

“Het is een moderne balzaal, die komt in de Markthal bij Metaforum, waar twaalf stralende ‘dansers’ (bewegende spotlights) bezoekers uitnodigen mee te dansen.” Dat sluit mooi aan bij het thema van GLOW 2021: Moved by Light. En óók bij de blijdschap om post-corona eindelijk na zoveel tijd weer samen op de dansvloer te kunnen staan.

Studentenorkest Quadrivium heeft de dansmuziek ingespeeld en komt deze op de slotavond van GLOW ter plekke live uitvoeren.

De technologische kneep zit ‘m in de twaalf moving heads: de lampen die met sensoren individuele bezoekers volgen en hun bewegingen zelfs kunnen voorspellen. Voor het benodigde algoritme en de infrastructuur is IGNITE de samenwerking aangegaan met de Crowdflow Research Group van de faculteit Applied Physics, waar Alessandro Corbetta recent een Ig Nobelprijs won met zijn onderzoek naar ons gedrag in mensenmassa’s.

Nieuwsgierige passanten

Smits: “In de Markthal hangt al een grid met sensoren (zie hoofdfoto, red). Twee teamgenoten die Computer Science studeren, zitten daar al een tijdje twee dagen per week te programmeren om alles in te stellen.” Omdat ze zo vaak vragen van nieuwsgierige passanten kregen, hebben de twee programmeurs intussen standaard een geprinte QR-code naast zich liggen – zodat ze toch hun werk gedaan krijgen.

QR-codes komen ook van pas bij het onderzoek dat gekoppeld is aan het project Ballroom. Het wordt geen groots onderzoek, tempert Smits de verwachtingen, maar een kleinschalige kwalitatieve studie.  “Aan de hand van een survey – die bezoekers via een QR-code kunnen invullen – willen we nagaan of de lichtinstallatie daadwerkelijk de saamhorigheid vergroot.”

Crowdfunding

Naast de voorbereiding van Ballroom, houdt ook een crowdfundingsactie de vijftien IGNITE-leden van de straat. Secretaris Lynn Visser dacht de wervingsactie uit met penningmeester en initiatiefnemer Maarten van den Elshout, een Fontys-student. Wie doneert, kan tijdens GLOW genieten van VIP-voordelen als een warm drankje of een exclusieve Ballroom-voorstelling.

Waarom heeft IGNITE extra fondsen nodig? Visser legt uit: “IGNITE is een innovation Space-team en heeft – in tegenstelling tot de officiële TU/e-studententeams – geen eigen budget. Maar we hebben als stichting wel vaste kosten, bijvoorbeeld voor onze website en bankrekening.”

Het team wil graag onafhankelijker zijn en niet voor elke rekening moeten aankloppen bij grotere partijen als de TU/e of GLOW. Ook het van concept tot uitvoering volledig zelfstandig kunnen ontwikkelen van een eigen lichtinstallatie staat hoog op de verlanglijst. Tot de benodigde 4.500 euro bijeen zijn gehaald, vinden de leden echter al veel inspiratie in kleinere projecten zoals het bedenken van cases voor USE, de Master Kick-off en het Eindhovense Technasium. “Ook werken we samen met de gemeente aan een uniek project, waar we verder helaas nog niets over mogen vertellen”, verklapt Visser.

Op de langere termijn wil IGNITE graag proberen de accreditatie te behalen om een officieel studententeam te worden, vertelt de ID-studente. “Maar we zijn op dit moment heel gelukkig met de ondersteuning en inspirerende community binnen innovation Space.”