IGNITE wordt het eerste Art & Tech Team

Team IGNITE kennen we van de lichtinstallaties voor festival GLOW, maar ontwikkelt zich nu tot een community voor alle studenten die zich bezighouden met licht. IGNITE neemt daarmee een bijzondere plaats in tussen de studententeams: het is het eerste brede (pilot)team rondom een thema én het eerste zogenaamde Art & Tech Team. Woensdagavond 8 juni is er een LightNight in innoSpace, waar geïnteresseerde studenten hun licht kunnen opsteken.

Het kost studenten Noortje van Velzen, Tom van Teeffelen en Ilana van den Akkerveken de nodige moeite om Cursor duidelijk te maken wat voor studententeam IGNITE nu precies gaat worden. Want het nieuwe IGNITE is op allerlei vlakken uniek. Om te beginnen gaat het studententeam niet mee in de nieuwe indeling in Trial Teams, Impact Makers en Next Level Teams, die de High Interest Group Student Teams (HiGST) eind vorig jaar bekend maakte.

“De projectteams die zich onder de vlag van IGNITE verzamelen, zijn zo verschillend dat ze die niveaus alle drie vertegenwoordigen. Sommige projecten moeten zich nog bewijzen en andere kunnen al bijna als start-up verder”, zegt Noortje van Velzen. Ze volgt de bachelor Psychology & Technology en is daarnaast heel druk met de metamorfose van IGNITE, waartoe ze samen met TU/e Fellow en innoSpace-ambassadeur Elke den Ouden het initiatief heeft genomen. De twee zijn nu onder andere op zoek naar een eigen ruimte voor IGNITE.

Geaccrediteerd

Hoewel IGNITE dus niet in het studententeam-stramien past, is het team nu wél officieel geaccrediteerd als studententeam, benadrukt Van Velzen trots. Dat is nieuw. Het team is ooit opgericht door enthousiaste leden van studieverenigingen Cheops (Built Environment) en Lucid (Industrial Design) die samen een installatie voor lichtkunstfestival GLOW wilden maken.

Later ging het team onafhankelijk van de studieverenigingen verder als innovation Space-team. De focus bleef: technologische lichtkunst maken voor GLOW – en soms ook voor andere organisaties.

Het nieuwe, geaccrediteerde studententeam IGNITE heeft een heel brede scope. Het is niet alleen de paraplu voor groepjes die projecten doen voor GLOW, maar nadrukkelijk ook voor studenten die zich bezighouden met andere designprojecten op lichtgebied, zoals voor de gemeente, Brainport of festivals.

Bugs

Het mooie is dat iedereen zelf mag weten hoe actief hij of zij is binnen IGNITE, zegt bachelorstudent Electrical Engineering Tom van Teeffelen. “Je kunt je aansluiten bij één project, of jouw specifieke skills inzetten bij verschillende projecten.” Zo zijn ID-studenten vaak goed in het uitdenken van het concept, terwijl EE-studenten onmisbaar zijn in de realisatiefase.

Ilana van den Akkerveken knikt. Vorig jaar werd zij na haar bachelor-eindproject (BEP) Guided by Light gevraagd mee te werken aan de wayfinding (ofwel wegwijzers) van GLOW – je weet wel: die lichtgevende paddenstoelen. Van den Akkerveken, inmiddels masterstudent Human Technology Interaction, bleef betrokken bij het projectteam, dat nu onder IGNITE valt. “Bij de komende editie wordt de route aangegeven door verlichte beestjes, zogenaamde city bugs. We kunnen zeker nog studenten gebruiken om deze verder te ontwikkelen.”

Skills

Wat je komt hálen bij IGNITE mag je trouwens ook zelf weten. Van Teeffelen: “Of je nu je BEP over licht wilt doen, je portfolio wilt uitbreiden of nieuwe skills wilt ontwikkelen – je bent van harte welkom.”

Zelfs als je alleen af en toe wilt meedenken over lichtprojecten, is dat oké. Kom dan naar de laagdrempelige LightNights, waar groepjes hun projecten presenteren en om tips en feedback vragen. Woensdagavond (vanavond!) 8 juni is de derde editie.

Pilot

Als community voor alle studenten die actief willen zijn in lichtprojecten, past IGNITE zoals gezegd niet in de bestaande categorieën van studententeams. De nieuwe vorm heeft echter wel de interesse gewekt van de TU/e, en daarom krijgt IGNITE nu een pilotstatus. Als de licht-community een succes wordt, komen er misschien ook dergelijke brede teams rondom andere thema’s.

Ook wat categorie betreft, is IGNITE uniek: kunst en design. Daarom is het ook benoemd tot het eerste Art & Tech Team, naast de reeds bestaande categorieën sustainability, artificial intelligence, health en mobility.

Nieuwsgierig

“Niet iedere student die actief wil zijn in een studententeam, vindt de organisatiekant ook interessant. Het prettige aan deze constructie is dat de organisatie staat, en dat nieuwe projectteams zich daar gewoon bij aan kunnen sluiten”, zegt Van Velzen. En ook materiaal en ervaring kunnen gedeeld worden, vullen de andere twee aan.

Van Velzen wil tot slot benadrukken dat het nieuwe IGNITE vooral een heel laagdrempelige club is. “Wat je achtergrond ook is, je bent van harte welkom. Motivatie en een nieuwsgierige houding zijn het belangrijkst, die skills komen dan vanzelf wel.”

Vanavond (woensdag 8 juni) vindt een LightNight plaats in Light Assembly van de TU/e innovation Space. Aanmelden is fijn. Verhinderd maar wel geïnteresseerd? Check de site of stuur een e-mail.