Foto | Vilnius Light Festival

IGNITE-installatie schittert op Litouws lichtfestival

Ga er maar aanstaan: met vijf teamleden 150 kubussen opbouwen voor een lichtinstallatie aan de grenzen van Europa. Het team achter het lichtkunstwerk Hypar Collective heeft een pittige week achter de rug. Voor de eerste keer in twee jaar kregen de studenten de kans om de volledige lichtinstallatie weer tentoon te stellen. Dit keer was dat op het Vilnius Light Festival in de Litouwse hoofdstad Vilnius, dat plaatsvond van 13 tot en met 15 augustus.

foto Foto | Vilnius Light Festival

“De laatste keer dat we alle 150 kubussen hebben opgebouwd was tijdens het Eindhovense lichtfestival GLOW in 2019”, vertelt Anne Hopstaken, teamlid van Hypar Collective en masterstudent Industrial Design aan de TU/e. Hypar Collective, dat in 2017 werd opgericht door studenten Bouwkunde en Industrial Design onder de vlag van studententeam IGNITE, heeft de afgelopen tijd alleen op kleinere evenementen kunnen staan. “Door corona en alle maatregelen die daaraan vastzitten, hebben we in twee jaar tijd niet meer de kans gehad om de volledige installatie op een festival op te bouwen. Grotere lichtfestivals zoals in Kopenhagen en Brussel werden op het laatste moment gecanceld door de strenge maatregelen. In Vilnius mochten we voor het eerst weer de hele installatie opbouwen.”

Vilnius Light Festival

Het Vilnius Light Festival is een jaarlijks terugkerend evenement waarbij lichtinstallaties middels een route door de stad te bewonderen zijn. “Uit de hele wereld komen kunstenaars naar Vilnius toe en het bezoekersaantal was vergelijkbaar met dat van GLOW; zo’n 200.000.” Maar zie maar eens in coronatijd alle bouwers plus de kubussen op tijd in Litouwen te krijgen. “Het was tot op het laatste moment onzeker of we konden gaan. Extra hindernis was dat niet iedereen van het team volledig is gevaccineerd, waardoor we in Litouwen een verplichte quarantaineperiode in acht moesten nemen. Daarnaast kon niet iedereen van het team mee. Tijdens GLOW 2019 hebben we de installatie met het volledige elfkoppige team opgezet in drie dagen tijd. Nu moesten we het met vijf mensen doen, in minder tijd.” Spannend was bovendien of het materiaal op tijd zouden arriveren. “De kubussen hebben we met een vrachtwagen vooruit gestuurd.”

Schroefjes en moertjes

Over het verloop van het festival is Hopstaken meer dan tevreden. “Het was doorwerken geblazen, maar alles verliep soepel. In coronatijd, toen alles stil lag, hebben we gekeken of we een efficiëntieslag konden maken, zodat opbouwen sneller gaat. Daar komen namelijk ontelbaar veel schroefjes en moertjes bij kijken.”

Tijdens het evenement zelf verliep alles zelfs zo vlot, dat het team niet meer bij de installatie hoefde te blijven. “We zijn toen zelf de route gaan lopen om de andere projecten te bekijken en om kunstenaars te spreken.” Een meevaller was dat het evenement in de buitenlucht plaatsvond, hierdoor waren de coronamaatregelen minder streng. “Het publiek moest uiteraard afstand houden en we hebben het interactieve deel geschrapt, waarbij bezoekers het licht kunnen beïnvloeden. Dit gaat met aanraken gepaard en dat vonden we in overleg met de organisatie niet verantwoord.”

Regenboogkleuren

Speciaal voor het festival had het Hypar Collective-team de lichtshow aangepast. “Tijdens de show komen om de zoveel tijd de regenboogkleuren voorbij. Vanuit de organisatie kregen we het verzoek dit in te passen. Litouwen heeft namelijk nog een lange weg te gaan wat betreft acceptatie van de LGBTQ+-community. Het festival wilde een boodschap van steun naar deze gemeenschap uitdragen en uiteraard wilden wij ons steentje daaraan bijdragen.”

De toekomst

De planning voor de komende tijd is nog erg onzeker door de coronamaatregelen, vertelt Hopstaken. “We richten ons nu op GLOW dat in november dit jaar weer plaatsvindt. We willen dan de volledige installatie weer opbouwen, maar ook laten zien wat we nog meer in onze mars hebben qua techniek en licht. Mocht alles toch weer op slot gaan, dan gaan we op de achtergrond gewoon door met verder ontwikkelen en hopen we dat er wederom zo’n kans voorbij komt als het Vilnius Light Festival.”