Salaam-bestuur blij met support uit de universiteit

De medeoprichter en oud-bestuurslid van de studentenvereniging Salaam, die momenteel in hechtenis zit vanwege de verdenking dat hij en acht anderen terreuracties wilden plegen, is na zijn afstuderen in 2019 niet meer actief geweest binnen de vereniging, zegt Amaan Valiuddin, de huidige voorzitter. Volgens Valiuddin heeft zijn vereniging van medewerkers van de universiteit en van andere verenigingen veel support ontvangen.

foto S.A. Salaam

Amaan Valiuddin zegt dat in het artikel van NRC van donderdag 7 oktober de medeoprichter van Salaam onterecht is aangeduid als de officiële woordvoerder in de periode van 2017 tot en met 2019. “Zijn functie van pr-manager is door NRC vertaald als woordvoerder, maar eigenlijk heeft Salaam in het verleden meerdere woordvoerders gekend. Deze persoon was dus niet onze officiële woordvoerder. Hij was voornamelijk actief in het maken van designs voor posters, banners en flyers, en betrokken bij het opzetten van onze sociale mediacampagnes voor evenementen. Een periode erna heeft hij af en toe nog feedback gegeven op onze designs. Zijn betrokkenheid bij Salaam bleef hierbij.”

Deze middag maakte het Eindhovens Dagblad bekend dat alle verdachten langer in hechtenis blijven: zeven van hen voor nog eens twee maanden en twee voor een maand. Meer tijd zou nodig zijn om onder andere alle laptops en andere gegevensdragers die bij de huiszoekingen in beslag werden genomen, te onderzoeken. Uiteindelijk moet het duidelijk maken of er nu sprake is van concrete plannen of dat de verdachten stoere taal uitsloegen.

Geschrokken

Valiuddin zegt het vervelend te vinden dat zijn vereniging en de leden nu in verband worden gebracht met de kwestie rondom de terreurverdachten. “Wijzelf wachten nog af wat er überhaupt aan de hand is door het nieuws nauwgezet te volgen. We waren als vereniging, zoals ieder, geschrokken van hetgeen we in de media hebben gelezen. Verder werden we overrompeld door journalisten met enorm veel vragen waar we geen antwoord op hebben, en helaas ook door de suggestie dat er een verband zou zijn met hetgeen je in het nieuws leest en onze vereniging.”

Trots op de stad Eindhoven en ook op de universiteit is iets dat Salaam graag wil meegeven aan de leden, zegt de huidige voorzitter, die dit jaar zijn master afsloot met uitstekende cijfers en die zich voorbereidt op een promotietraject bij Electrical Engineering. “Wij willen graag het beste uit onze leden halen door te faciliteren in een hele belangrijke behoefte, namelijk het hebben van een thuisgevoel. Dit is iets waar de TU/e steeds meer aandacht aan besteedt, denk bijvoorbeeld aan het thema van het bestrijden van onacceptabel gedrag. We zijn blij dat we hieraan kunnen bijdragen.”

Evenementen

Over de jaren heen heeft Salaam in Eindhoven gewerkt aan vele mooie evenementen, aldus Valiuddin. “Van het realiseren van de stilteruimte, waar onder andere moslims en andere gelovigen op een rustige manier hun gebeden kunnen verrichten tussen de colleges door, tot het organiseren van onze welbekende Iftar-avonden in de heilige maand Ramadan.” En ook buiten de campus is Salaam actief. Valiuddin: “Zo hebben we tot vier keer toe duizenden burgers samen met de gemeente Eindhoven, met handhaving, de politie, de brandweer, de GGD en de moskeeën mogen helpen bij het organiseren van een coronaproof Suikerfeest-gebed.”

Het is enorm belangrijk dat het Salaam-bestuur goed in contact blijft met de universiteit, aldus Valiuddin. “En dat we onze leden goed hebben kunnen informeren over hoe ze met onze aanwezigheid in de media konden omgaan. Uit gesprekken met de leden zien wij dat zij ook erg geschrokken zijn van de berichtgeving en de suggestie die daarin wordt gewekt.” Maar het bestuur merkt ook dat het op dit moment goed met de leden gaat.

Valiuddin: “We hebben contact met meerdere verenigingen en medewerkers van de TU/e, die ons helpen op het persoonlijke vlak, maar ook als het er om gaat hoe om te gaan met de media. De support die wij hebben gekregen en nog steeds krijgen is ontzettend fijn en versterkt ons thuisgevoel op de campus enorm. Met het College van Bestuur is er nog geen contact geweest, maar er zijn al wel initiatieven van koepels die via deze weg hun steun aan ons willen betuigen.”