TU/e-vereniging Salaam: 'Geen enkele band met terreurverdachten'

Morgen wordt duidelijk of de negen terreurverdachten die twee weken terug werden opgepakt in Eindhoven en waarvan bekend is dat drie van hen hebben gestudeerd aan de TU/e, langer worden vastgehouden. Een van hen is medeoprichter van Salaam, de vier jaar oude islamitische studentenvereniging van de TU/e. In een verklaring op Facebook en Instagram wijst het bestuur van Salaam elke mogelijke connectie met de nu spelende zaak van de hand.

foto MR.Yaunkit / Shutterstock

'The connection between us and the recent news the media is suggesting is untrue and distasteful to say the very least.’ Deze verklaring verscheen vorige week donderdag op de Facebook-pagina en de Instagram-account van Salaam, de islamitische studentenvereniging, die vier jaar geleden werd opgericht aan de TU/e. De vereniging, waar een van de verdachten medeoprichter van is, wijst elke connectie met de verdachten of met datgeen waar ze mogelijk mee bezig waren, van de hand.

Aan NRC vertelde de huidige voorzitter Amaan Valiuddin dat de vereniging “geschrokken” is en volgens hem stond de aangehouden medeoprichter, die tot 2019 woordvoerder van de vereniging is geweest, bekend als “een vrij ingetogen en nette jongen”. Valiuddin zegt nooit “het kleinste vermoeden” te hebben gehad dat hij ooit zou opduiken in een zaak als deze. “We vinden het ontzettend vervelend dat we hiermee in verband worden gebracht”, vertelt de voorzitter, die dit jaar bij Electrical Engineering zijn master afrondde.

Onduidelijkheid

In de regionale en landelijke media wordt al twee weken geschreven en gespeculeerd over de negen verdachten die morgenvroeg worden voorgeleid voor de raadskamer. Dan wordt besloten of hun voorarrest wordt verlengd. Naast drie alumni van de TU/e zouden er ook twee alumni van de Universiteit Twente - een tweeling - bij betrokken zijn. Onduidelijkheid is er over hoe de informatie die de AIVD en de politie over de groep heeft verzameld, moet worden geïnterpreteerd. Waren ze werkelijk van plan om aanslagen uit te voeren op Mark Rutte, Geert Wilders en Thierry Baudet, of is er sprake van foute humor, zoals hun advocaten beweren?

Het bestuur van Salaam laat in hun verklaring verder nog weten dat er geen enkele relatie bestaat tussen de activiteiten, de doelen en de visie van de vereniging en de context waarbinnen de individuen zijn gearresteerd. ‘Sinds onze oprichting zijn er honderden leden geweest die ook lid waren van andere organisaties’, aldus de verklaring. Leden die vragen hebben, worden uitgenodigd om contact op te nemen met het bestuur.

Cursor probeerde gisteren Salaam-voorzitter Valiuddin nog te spreken te krijgen, maar die liet weten geen tijd tijd te hebben voor een telefonisch onderhoud. Op zijn verzoek heeft Cursor hem per mail vragen voorgelegd, maar daar was deze ochtend nog geen respons op gekomen.