Eerste ombudspersoon TU/e start begin december

Anna Soedira gaat op 1 december van start als de eerste ombudspersoon van de TU/e. Dat maakte vicevoorzitter Nicole Ummelen gistermiddag bekend in de U-raadsvergadering. Sinds februari 2019 bekleedt Soedira deze functie ook al voor twee dagen in de week aan de Universiteit Maastricht. Ze studeerde rechten aan de Radboud Universiteit en heeft een eigen bureau voor mediation en juridisch advies.

foto Shchus / Shutterstock

Aan Observant, het nieuwsmedium van de Universiteit Maastricht (UM), vertelde Anna Soedira in december 2019 dat ze als ombudspersoon “tweezijdig partijdig” is. “Ik probeer samen met de twee partijen tot een redelijke oplossing te komen.” Een jaar geleden presenteerde ze in Maastricht haar eerste jaarverslag, dat betrekking had op 85 zaken die ze tussen februari 2019 en augustus 2020 had behandeld. Het ging daarbij over slechte of geen communicatie, over leidinggevenden die niet tegen hun taak zijn opgewassen en over onbehoorlijke bejegening. Het draagt allemaal niet bij tot een veilige en plezierige werkomgeving, concludeerde ze in haar verslag. Vaak ging het over een (dreigend) conflict met een baas. Met name promovendi komen volgens haar vaak in de knel.

Werkwijze

Op dit moment wil Soedira tegenover Cursor nog niet reageren op haar aanstelling aan de TU/e. Over haar werkwijze in Maastricht schreef Observant het volgende: eerst gaat ze het gesprek aan, eerst met de melder en vervolgens - als de melder daarvoor toestemming geeft - met andere betrokkenen. Dit, om het probleem helder te krijgen, te kijken of de-escalatie mogelijk is en of mediation een optie is. Alleen al in de periode van februari 2019 tot februari 2020 voerde ze daarvoor aan de Limburgse instelling 385 gesprekken.

Lees verder onder de foto.

Van de 85 Maastrichtse melders was het merendeel vrouw (58) en veel van de gemelde problemen ontstaan door leidinggevenden. Soedira: “Ik constateer een gebrek aan bewust leiderschap binnen de UM: je kunt pas goed leidinggeven als je eerst jezelf kent, je valkuilen en je kwetsbaarheden.” Meer scholing voor een effectief leiderschap is belangrijk, constateert zij. Focus daarbij op goed luisteren naar de gesprekspartner, het vruchtbaar en professioneel reageren op kritiek en feedback, het effectief geven van feedback, het productief omgaan met conflicten/botsingen van belangen, het versterken van het gevoel van verbondenheid. Ze wees in haar jaarverslag ook op het ‘systeem’ binnen de UM dat iemand die het op een bepaalde post goed deed, automatisch doorschuift naar een leidinggevende functie. Het een is geen garantie voor het ander, waarschuwde ze.

Mariska Brzözek, directeur van Human Resource Management, laat weten dat Soedira vanaf begin december in beginsel voor drie dagen per week haar werkzaamheden als ombudspersoon gaat uitvoeren aan de TU/e en dat ze haar functie in Eindhoven niet zal combineren met haar huidige baan aan de Universiteit Maastricht.