Team HART partner Human Brain Project

Minder dan een jaar na de officiële erkenning als studententeam door de TU/e, is Team HART al doorgedrongen tot de Europese elite: afgelopen week werd het team toegevoegd aan het partnernetwerk van het Human Brain Project, één van de drie vlaggenschipprojecten uit het thema ‘Future and Emerging Technologies’ van de Europese Unie. Team HART ontwikkelt een technologie waarmee spraak wordt omgezet in trillingen, zodat slechthorenden kunnen ‘voelen’ wat hun gesprekspartner zegt.

foto Fizkes / Shutterstock

“Een enorme eer”, noemt HART-oprichter Mariia Turchina de uitverkiezing. “Het is een prachtige erkenning; zeker omdat om toegelaten te worden tot het partnernetwerk het team op wetenschappelijk en ethisch vlak is goedgekeurd door de Science and Infrastructure Board van het Human Brain Project.”

Het team, dat dit jaar ook de TU/e Contest won in de categorie Student Teams, zal voortaan genoemd worden in rapporten van het Human Brain Project (HBP) aan de Europese Commissie en kan hun project presenteren op de website, nieuwsbrief en social media van het HBP. “Bovendien mogen we meedoen aan evenementen, conferenties en workshops om mogelijke samenwerking met andere partners te onderzoeken. In oktober zijn we aanwezig bij een HBP-top waar we hopelijk een sessie aan onze plannen mogen wijden.”

Daarnaast krijgt Team HART toegang tot EBRAINS, een digitale infrastructuur voor data en ‘tools’ voor hersenonderzoek. “Wij zijn van plan om gebruik te maken van hun zogeheten Knowledge Graph, Brain Atlas en het High-Performance Analytics and Computing Platform.”

Slechthorenden

De inmiddels achttien leden van Team HART willen slechthorenden in staat stellen hun gesprekspartner te verstaan. Daarvoor wordt spraak met behulp van AI omgezet in een patroon dat in een huls met trilmotoren te voelen is. Eigen tests hebben inmiddels uitgewezen dat een gebruiker op die manier in vijf minuten al tien woorden kan leren.

Het Human Brain Project is één van de drie vlaggenschipprojecten uit het thema ‘Future and Emerging Technologies’ van de Europese Unie. Ruim vijfhonderd wetenschappers van zo’n 140 Europese onderzoeksinstellingen werken binnen het HBP samen op het vlak van netwerken in de hersenen, bewustzijn en op het menselijk brein geïnspireerde kunstmatige intelligentie.