Catering en schoonmaak zoeken naarstig naar nieuw personeel

Cateraars Appèl en Vermaat en schoonmaakbedrijf Asito zijn drukdoende hun personeelsbestand weer op peil te brengen. Dat valt nog niet mee, maar is wel noodzakelijk nu het weer drukker wordt op de campus. “We hebben veel waardering voor onze huidige medewerkers”, zegt vestigingsmanager Cindy Beckers van Asito. “Die werken heel hard om alles toch voor elkaar te krijgen.”

door
foto Click and Photo / Shutterstock

“Met de huidige ploeg van zo’n vijftig mensen redden we het nog wel om ervoor te zorgen dat al het schoonmaakwerk in de ochtend gedaan kan worden”, vertelt Cindy Beckers. “In de tijd voor corona hadden we tussen de zeventig à tachtig mensen rondlopen aan de TU/e, maar na corona hebben we van zo’n dertig mensen het tijdelijke contract niet meer verlengd. Doordat de campus grotendeels was verlaten, was er ook minder schoon te maken.”

De wervingscampagne van Asito loopt nu op volle toeren, vertelt Beckers. “Er komen onder meer mensen die van het bestaande personeel horen dat we weer banen in de aanbieding hebben. Dat werkt eigenlijk het beste, maar we hebben natuurlijk ook overal vacatures uitstaan en daar krijgen we ook reacties op. Natuurlijk hebben we ook contact opgenomen met degenen waarvan we vorig jaar het contract moesten beëindigen, maar je ziet dat die toch vaak aan een andere baan zijn begonnen.”

Beckers verwacht dat ze de schoonmaakploeg over enkele weken weer op orde heeft. “Op dit moment zitten de problemen voornamelijk in de zogeheten naloop. Dat betreft de ploeg die ’s middags nog op pad gaat om de toiletten nog eens schoon te maken. Normaal lopen we op een dag drie van dat soort rondes, daar hebben we er nu een van laten vervallen. We hopen weer snel te kunnen terugkeren naar de oude frequentie van drie rondes.”

Dubbel probleem

Christian Verhoeven, vestigingsmanager van cateraar Vermaat die de Zwarte Doos en de University Club bestiert, spreekt van een kleine ramp als hem gevraagd wordt hoe de bedrijfsvoering ervoor staat. “We hebben een dubbel probleem; niet alleen een kwantitatief gebrek aan mensen, maar ook nog eens een gebrek aan mensen die kwalitatief voldoen. Veel studenten die vroeger voor ons actief waren - zeg maar onze goed ingevoerde flexibele schil - geven aan dat ze het nu te druk hebben met hun studie en daarom niet bij ons aan de slag kunnen gaan. Dat hebben we te accepteren, we gaan echt niemand onder druk zetten om zijn studie te laten versloffen, want de studie gaat altijd voor.”

Maar ook in zijn vaste bezetting zijn gaten gevallen, zegt Verhoeven. “Ik heb nu drie mensen vast in de keuken, maar dat moeten er eigenlijk zo’n vijf à zes zijn. En de twee floormanagers die ik nu nog heb, kunnen ook nog twee collega’s gebruiken. Het is jammer dat nu zo verloopt, want ik zie ook hoe belangrijk onze locaties zijn voor de community vorming aan de universiteit.”

Al vele paden heeft Verhoeven bewandeld om meer personeel te vinden: het inschakelen van headhunters om lokaal op zoek te gaan naar nieuwe mensen, oproepen op social media en adverteren via Indeed. “Ik zou hier dan ook willen vermelden dat iedere student die mogelijk geïnteresseerd is, zich gewoon kan komen melden bij de Zwarte Doos, of ons een mail kan sturen.

Banqueting

Bij cateraar Appèl zit het grootste pijnpunt momenteel bij de aantrekkende interesse voor het organiseren van evenementen op de campus, een cateringonderdeel dat bekend staat als banqueting. “Het lijkt wel of iedereen de afgelopen periode geld heeft gespaard om weer iets te kunnen organiseren”, zegt Steven ten Kate, accountmanager bij Appèl. “En dat is moeilijk in een tijd dat we net weer bezig zijn om het personeelsbestand op peil te krijgen. Het lukt ons nu nog wel - we willen ook nooit nee moeten zeggen - maar er zit wel een grens aan wat we aankunnen op dit gebied."

Met het werven van personeel is Appèl al in mei weer begonnen, zegt Ten Kate. "Daarbij gingen we ervan uit dat we half september weer op zeventig procent van de oude capaciteit zouden zitten. Dat was toen zeker een risico voor ons, want we wisten in mei echt nog niet wat het zou worden in september. Wat dat betreft lopen we op een dun lijntje.”

Volgens Ten Kate zijn er mensen weer terug naar de campus gekomen, die hij de voorgaande periode had moeten ontslaan. “In totaal zijn er dat nu zes en die konden weer aansluiten bij de vijftien mensen die nog in dienst waren. Er zijn ook nog enkele nieuwe medewerkers bijgekomen en op dit moment staat er een vacature open. Maar dat is dus allemaal gebaseerd op die capaciteit van zeventig procent van de TU/e-gemeenschap die weer naar de campus komt. Als dat percentage nog gaat oplopen hebben we nog zo’n drie à vier fte in te vullen. En ik kan je verzekeren: dat is in deze tijd geen gemakkelijke opgave. Maar laten we gewoon blij zijn dat we die uitdaging überhaupt nog kunnen aangaan. Er is nog een traject te gaan qua werving en ook voor het opleiden van nieuwe mensen.”

Ten Kate zegt dat er vanwege corona en zelfs vanwege de overstromingen in Limburg van juli ook problemen zijn met de toelevering van bepaalde producten, zoals bijvoorbeeld brood en water in flesjes. “Ook de bakkerijen die ons leveren starten weer langzaam op en kampen ook met personeelsproblemen en in Limburg lag het bottelen van bronwater tijdelijk stil.” Het kan dus zijn dat straks nog niet alles is terug te vinden in de schappen van de kantines, aldus Ten Kate.

Die kantines zijn inmiddels allemaal weer open, behalve die in het Auditorium. “De reguliere kantine zullen we daar ook niet meer openen”, zegt Ten Kate, “maar in januari 2022 starten we in het Auditorium wel weer met een vestiging van Subway.”  

Monique Kuyck, afdelingshoofd Operational Services en Locatiemanagement aan de TU/e, hoopt dat studenten en medewerkers er begrip voor kunnen opbrengen dat in deze periode nu op de campus de bezetting weer toeneemt, nog niet alles vlekkeloos zal verlopen. Kuyck: “Maar samen met onze leveranciers gaan we er alles aan doen om de dienstverlening zo optimaal mogelijk te houden.”

Deel dit artikel