“Voortdurend een marathon aan het sprinten”

Personeelstekorten zijn er overal, het meest nijpend in sectoren als de horeca. Zo ook op de campus: de partijen die zorgen voor de catering en schoonmaak werken hard om alle ballen in de lucht te houden en nieuwe mensen te strikken. TU/e Facility Services denkt intussen mee over manieren om de dienstverlening op peil te houden zonder de medewerkers te overvragen, vertelt Bertie Fijneman-Sloots: “We vragen iedereen om begrip voor de situatie.”

De kantines snijden soms in het assortiment, de Zwarte Doos zet maar een deel van het terras uit bij mooi weer en de University Club blijft voorlopig gesloten: ook de diensten op de TU/e kampen met personeelsgebrek. Cursor maakte een rondje langs vier bedrijven die zorgen voor onze koffie, lunch, borrels en schone gebouwen.

Kantines

Cateraar Appèl, die de kantines uitbaat, mist momenteel op de TU/e medewerkers voor zestig uur per week. In september loopt dat op naar het dubbele, vertelt accountmanager Steven ten Cate.

En ook op andere locaties zijn er mensen tekort: “Het kost onze HR-afdeling intussen bijna het dubbele aan effort om mensen te werven.” Medewerkers die een nieuwe collega vinden, krijgen daarvoor 250 euro aanbrengpremie. Studenten met interesse in een flexibele bijbaan op de universiteit, nodigt Ten Cate uit te reageren.

Ten Cate maakt zich zorgen om de medewerkers die nu het tekort opvangen. “Het aantal ziekmeldingen is bijna twee keer zo hoog als normaal, dat is verontrustend. Je kunt wel even op je tenen werken, maar niet wekenlang. We proberen goed te letten op de belasting, maar het is complex.”

De cateringmedewerkers hebben het niet alleen druk met het reguliere aanbod, maar ook met aanvragen voor vergaderingen en recepties. Om het personeel niet te overvragen, worden er op drukke dagen soms aanpassingen gedaan in het lunchassortiment: dan blijft de saladebar dicht of zijn er geen zelfgemaakte toetjes. Dat levert begrijpelijk genoeg soms teleurgestelde klanten op, maar het kan helaas niet anders, aldus Ten Cate.

Zwarte Doos

“We zijn voortdurend een marathon aan het sprinten om alle ballen in de lucht te houden”, zo omschrijft Christian Verhoeven de huidige situatie. Verhoeven baat namens de Vermaat Groep café de Zwarte Doos uit, en ook de University Club. Al is die laatste momenteel gesloten, inderdaad vanwege gebrek aan personeel.

“Het voornemen is dat de University Club in september weer open gaat, maar ik maak me zorgen of dat gaat lukken”, verzucht hij. “We missen zowel werkstudenten als vakkrachten zoals koks en management. Ik vind het best zorgelijk.”

Volgens Verhoeven is het “een stap naar voren en dan weer twee terug”: heeft hij juist een nieuwe kracht gevonden, dan stappen er weer een paar op. Hij begrijpt het wel, zeker van de studenten: “We hebben ze de afgelopen jaren door coronasluitingen niks kunnen bieden. Nu kiezen ze bijvoorbeeld voor aanbiedingen van bedrijven uit hun toekomstige vakgebied: dat verdient meer en staat beter op het cv.”

De Vermaat Groep is een banencampagne gestart met aanbrengpremies van 250 tot 750 euro voor de eigen medewerkers. Daarnaast krijgen de nieuwe medewerkers zelf ook een bonus: 250 euro wanneer ze honderd uur gewerkt hebben. Studenten met horecabloed mogen zich melden.

Schoonmaak

Tey van den Waardenburg van schoonmaakbedrijf Asito was tijdens corona blij dat hij de medewerkers met een vast contract in dienst kon houden, “al had het niet veel langer moeten duren”. Sommige van die vaste krachten werken al tientallen jaren op de TU/e.

Nu loopt Van den Waardenburg tegen het omgekeerde probleem aan: hij zou zo vijf à zes mensen kunnen aannemen, maar die zijn behoorlijk lastig te vinden. Zelfs met de ingestelde aanbrengbonus: Asito-medewerkers krijgen 100 euro als ze een nieuwe collega aandragen en nog eens 150 euro als de nieuweling een half jaar in dienst is.

Hoe lost de schoonmaak het tekort intussen op? “De club die er nu zit, vindt het gelukkig geen probleem om over te werken. Daarnaast passen we in overleg met Facility waar mogelijk de taken aan. Zo hebben we nu niet standaard iemand vrijgeroosterd voor adhoctaken als een gevallen kop koffie of volle prullenbak.”  

Niettemin is de werkdruk behoorlijk hoog, aldus Van den Waardenburg, die merkt dat er veel evenementen worden ingehaald, wat extra werk oplevert. “Je ziet ook dat studentenfeestjes wat – hoe zal ik het zeggen - uitbundiger gevierd worden dan vóór corona”, zegt hij met een glimlach.

Koffie-automaten

Joop Hake “loopt alles af” om nieuwe medewerkers te vinden voor MAAS, het bedrijf dat de koffieautomaten verzorgt voor gemeentes, politie, gevangenissen, NS, Schiphol en ook voor de TU/e. Op de 390 operators die op de weg zitten om die automaten te vullen, staan er zo’n 25 vacatures open.

Sinds corona heeft Hake bovendien meer medewerkers nodig om dezelfde uren te vullen: “Ze hebben ervaren dat het lekker is om vaker thuis te zijn: de papadag is populair.” Klanten ondervinden hinder van die ondercapaciteit: “Soms is de suiker op, of die ene theesoort.” Voor Hake en zijn collega’s betekent dat vaak ’s avonds en in het weekend doorrijden.

MAAS doet van alles om medewerkers te paaien. “Aanbrengpremies, een overwerkbonus, de mogelijkheid om meer verlof te sparen, bol.com-bonnen”, somt Hake op. “Maar sollicitanten hebben soms wel tien ijzers tegelijk in het vuur en hakken geen knoop door: er kan altijd een beter aanbod komen.”

Zelf vindt hij de nieuwe situatie behalve rottig ook wel weer leuk en uitdagend. “En laten we de positieve stemming erin houden: we mogen nu weer naar buiten na twee jaar – en dit hoort daar  blijkbaar bij.”

Nee verkopen

Hoe gaat de TU/e om met de moeilijkheden waar de service-bedrijven tegenaan lopen door het personeelstekort? “We zijn met de contractpartners in gesprek om te kijken wat we wel en wat we niet kunnen doen”, zegt Bertie Fijneman-Sloots, coördinator Facility Services. “Dat de medewerkers duurzaam aan het werk kunnen blijven, staat voorop en dat betekent dat ze soms nee moeten verkopen.”

Fijneman herkent de toename in het aantal aanvragen voor feesten en evenementen, en de druk die dat legt op de onderbezette catering en schoonmaak. “We krijgen veel klachten binnen: het zijn er op alle gebieden meer dan tevoren.” Dat ligt overigens niet alleen aan de personeelskrapte, maar ook aan de leveringen: “De groothandel kan niet alle producten leveren.”

Ze begrijpt wel dat mensen met klachten komen: “Zeker als je gasten ontvangt, wil je graag de dat alles op het niveau is dat je gewend bent.” Idem voor als je favoriete salade niet verkrijgbaar is, of als de prullenbak uitpuilt. “Toch wil ik graag iedereen vragen om begrip voor de situatie. We doen er alles aan de dienstverlening zo goed als mogelijk te laten verlopen, maar door het tekort aan personeel bij de contractpartners ligt de druk op de teams hoog. We willen die medewerkers beschermen.”

Deel dit artikel