Bouwen aan een robot in teamverband

Wie wil zien hoe Challenge Based Learning (CBL) er in de praktijk uitziet, kan ook terecht in Traverse, het voormalige bestuursgebouw. In de ruimte waar vroeger elke maand de U-raad vergaderde, leren eerstejaars studenten van Mechanical Engineering in teamverband hoe ze in tweeënhalve maand een robot moeten bouwen. Cursor ging deze week filmen in de ‘Protozone’ en sprak er met enthousiaste docenten en studenten.

“Zoals het vak zich deze afgelopen maanden heeft ontwikkeld, overtreft het onze stoutste verwachtingen”, vertellen de docenten Ye Wang en Yoeri van de Burgt. Het CBL-vak wordt dit collegejaar voor het eerst aangeboden aan alle eerstejaars van Mechanical Engineering en staat in het curriculum vermeld als ‘Multiped robot’. Wang: “Dat betekent dat de veertig teams, die elk uit zo’n vijf tot zes studenten bestaan, een robot moeten bouwen met een zelf te bepalen aantal poten. Ze moeten er ook de software voor ontwikkelen en zijn volledig vrij in hoe ze de opdracht willen aanpakken. Met de robot moeten ze uiteindelijk succesvol een parkoers zien af te leggen, deels over een gladde ondergrond en ook over een deel dat vol ligt met kiezelstenen. Halverwege het parkoers moet de robot een bocht kunnen maken.”

3D-printing

Naast het bedenken van het ontwerp gaan de studenten ook aan de slag met 3D-printing en snijden met een laser om zelf de componenten voor hun robot te produceren. Ook dat wordt allemaal gedaan binnen de Protozone. Van der Burgt: “Binnen het team moet de samenwerking direct zo goed mogelijk verlopen en ze moeten samen bepalen wie er voor bepaalde taken over de beste vaardigheden beschikt. Ze leren op deze manier hands-on werken, en om alles goed te laten verlopen, moeten ze goed met elkaar communiceren.”

Dat is dan ook wat je overal in de Protozone terugziet. Verspreid over bureaueilanden en werkbanken zijn teams driftig aan het werk om software te optimaliseren, draadjes met elkaar te verbinden, ontwerpen aan te passen, of een robot in elkaar te sleutelen en te laten oefenen op een tafel waarop verschillende ondergronden zijn aangebracht.

Winnaar

Wang zegt dat hij tijdens zijn opleiding in zijn thuisland China graag aan zo’n project had willen deelnemen. “Maar ik was voornamelijk theoretisch bezig. Werkend aan dit project, wordt het voor onze eerstejaars ook direct duidelijk hoeveel verschillende vakgebieden er in de studie Mechanical Engineering samenkomen.” Is er straks nog een prijs voor de winnaar die zijn robot het snelst over het parkoers weet te krijgen? “Geen beker”, zegt Van der Burgt, “wel een hoger punt. Maar alle deelnemers krijgen sowieso een zes, of ze moeten er wel enorm met de pet naar gegooid hebben.”

Studenten bouwen en testen hun Multiped robots in de Protozone.