“Huis ripple zal in Wuppertal verrassen”

Vol vertrouwen kijkt studententeam VIRTUe naar de toekomst. Tot eind april staat het door hen gebouwde huis ripple nog op het KOEveld van de campus, daarna wordt het ingepakt en op de duurzame huizenbouw-wedstrijd Solar Decathlon Europe 2021/22 in Wuppertal herbouwd om daar te worden bewonderd door jury en publiek. Cursor vroeg VIRTUe’s pr-man Joris Jorna hoe de vlag erbij hangt.

foto Tom van Well

“Van alle achttien teams die meedoen aan de competitie, zijn wij als enige al klaar met het bouwwerk. Dat betekent dat wij meer tijd dan anderen hebben voor de test- en optimalisatiefase”, zegt Joris Jorna, bouwkundestudent en woordvoerder van Team VIRTUe.  Er is al ontdekt dat de energie-efficiëntie van ripple verbeterd kan worden door een kapot onderdeel van de warmtepomp te vervangen. “En we zijn bezig om het interieur zo duurzaam mogelijk te maken. De meubels bestaan uit modulaire stukken en we schilderen met milieuvriendelijke verf.”

Declathon

Duurzaamheid is slechts een van de tien onderdelen waarop ripple beoordeeld gaat worden. Ook comfort, innovatie en de communicatie met het grote publiek zijn belangrijk. “We moeten het idee overbrengen dat met ons ontwerp een duurzaam leven vanzelf aantrekkelijk wordt voor zowel de individuele bewoners als voor een hele wijk.”

Aan de Solar Decathlon Europe (SDE) doen niet alleen Europese landen mee. “Ons bestuur heeft in september alle andere besturen ontmoet in Wuppertal. Ze komen uit Thailand, Taiwan, Turkije en een boel Europese landen. Ik vind het extra leuk om studenten van over de hele wereld te ontmoeten die in hetzelfde vakgebied zitten. Dat is heel leerzaam.”

Coronalast

De fysieke bouw van ripple gebeurde tussen de lockdowns door, met de planning had VIRTUe redelijk wat geluk. Maar corona maakte de voorbereiding wel degelijk ingewikkeld. Jorna heeft ervaren dat de manier waarop de universiteit soepel in de digitalisering gleed, niet voor alle partners vanzelfsprekend was. “Het was bijvoorbeeld lastig dat we niet mochten langsgaan bij leveranciers om materiaal te bespreken of met de aannemer over een bouwtekening gebogen konden staan.”

Die partners zijn trouwens echt onmisbaar, stelt Jorna. “Zonder sponsoren was het project echt niet gelukt. De steun varieert van materiaal tot manuren. Wij hebben zelf nog nooit gebouwd, het is geweldig dat onder anderen twee bouwvakkers ons ondersteunen.”

Waardevolle pech

Echte pech heeft VIRTUe ook gehad. “Toen dat schip Ever Given vastzat in het Suezkanaal, zat daar een stalen T-profiel op dat voor ripple bestemd was.” Maar juist die pech maakte de leerervaring voor het studententeam groot. “We zijn als een gek gaan bellen voor een oplossing en we hebben sponsoren gevonden zodat we zo’n balk in Brabant konden laten maken. Dat is veel leerzamer dan het volgen van een college waarin verteld wordt dat risico’s bestaan.”

Ripple zal eind april in delen naar Duitsland worden getransporteerd. In mei volgen de herbouwfase en juryfase en op 10 juni is de officiële opening. Acht van de achttien demonstratiewoningen zijn door de organisatie van SDE uitgekozen om na de competitie als hostel voor toeristen te dienen. “Helaas hoort ripple daar niet bij. De keuze is gemaakt op basis van een eerste design van ons huis. We hebben dat later nog helemaal veranderd.” Ook daarom denk Jorna dat VIRTUe de organisatie positief gaat verrassen. “Wij zijn nog steeds erg enthousiast, want we zijn er van overtuigd dat we een goede kans maken om goed te scoren tijdens de competitie. We hebben al zóveel mooie reacties gehad.”