Studententeam VIRTUe bouwt in vijf weken tijd duurzaam huis

Het is doorwerken geblazen voor de bijna zestig studenten die naast het Auditorium op de campus aan het bouwen zijn. In vijf weken tijd bouwen ze een volledig duurzaam houten huis. Met dit huis doet het team mee aan een internationale duurzaamheidswedstrijd in het Duitse Wuppertal. Deze wedstrijd vindt pas volgend jaar plaats, maar de studenten oefenen alvast met het in elkaar zetten van het huis.

foto Floortje van Gameren

“Het is een behoorlijke opoffering voor iedereen die meehelpt”, zegt Marianna Angelini, derdejaars Built Environment-student aan de TU/e en communicatiemanager van VIRTUe. “In plaats van vakantie te nemen na dit zware coronajaar, werken we nu vijf tot zes dagen per week van 7 uur ’s ochtends tot 5 uur ’s middags om eind juli het huis af te hebben.”

Vanaf augustus hebben de studenten tot aan de Intro een aantal weken vrij en daarna brengen ze de laatste details aan. “In oktober is de grote opening en geven we rondleidingen door het huis.” Volgend jaar moeten de studenten die naar Wuppertal afreizen het huis niet in vijf weken in elkaar zetten, maar in twee. “Dit is dus alvast een goede oefening voor iedereen”, aldus Angelini.

Bredere visie

Toch is meedoen aan de wedstrijd niet het doel op zich. “De bouw zorgt voor veel uitstoot en is nog lang niet zo duurzaam als dat het zou moeten. Door midden op de campus een duurzaam huis weg te zetten, willen we ook mensen prikkelen die voorbij lopen om te investeren in duurzaamheid”, zegt Willem Arts, student Sustainable Innovation aan de TU/e en verantwoordelijk voor de planning van het bouwproject. “We gebruiken hout voor de bouw omdat dat in vergelijking met beton een veel duurzamer materiaal is. Hout slaat CO₂ op terwijl bij de productie van beton en staal heel veel CO₂ vrijkomt.” Ook maakt het team gebruik van gerecycled materiaal zoals hout uit het Paviljoen dat inmiddels nagenoeg is afgebroken.

Cursor nam een kijkje op het bouwterrein.

Team VIRTUe bouwt in 5 weken een volledig duurzaam huis

Cursor nam een kijkje op het bouwterrein.