Groep-één: ‘Tekort aan faciliteiten voor studenten’

Studenten aan de TU/e ontbreekt het aan voldoende faciliteiten die ze nodig hebben om te kunnen studeren of om activiteiten te houden. Dat stelt studentengroepering Groep-één, die er samen met enkele studieverenigingen en cultuurkoepel Scala naar gekeken heeft en een overzicht opstelde. Het resulteerde in een uitgebreide lijst, die loopt van een tekort aan studieplekken en opslagruimte tot een onvoldoende functionerend reserveringssysteem en te krappe openingstijden.

Te weinig studieplekken in Atlas en Flux en ruimtegebrek in MetaForum tijdens tentamenperiodes. Ruimtes die geschikt zijn voor meerdere personen, maar die vaak maar door een iemand zijn bezet. College- en OGO-ruimtes die wel zijn vastgelegd voor een heel kwartiel, maar die grote delen van die periode niet in gebruik zijn. Te weinig mogelijkheden voor studentenverenigingen voor de tijdelijke opslag van allerhande zaken en een tekort aan kleine lockers voor studenten. Een reserveringssysteem dat de beschikbare ruimtes voor studenten niet goed weergeeft en openingstijden die niet goed aansluiten bij de behoeften van studenten.

Koen de Nooij, fractievoorzitter van Groep-één, besprak begin mei samen met enkele vertegenwoordigers van studieverenigingen de bovengenoemde lijst met onder meer Monique Kuyck, die optrad namens het Facility Management Center (FCM), Education & Student Affairs (ESA) en Real Estate (RE). “We zien ook vaak dat veel ruimte ongebruikt is, terwijl online reserveren niet meer mogelijk is”, vertelt De Nooij. “Dan gaat het om werkplekken voor medewerkers, die waarschijnlijk online werken, studenten die niet komen opdagen voor hun reservering, of een heel hokje reserveren voor zichzelf. Vandaar dat veel studenten het idee hebben dat er toch echt nog een verbeterslag gemaakt kan worden.”

Toestroom studenten

Monique Kuyck zegt een deel van de opgevoerde zaken zeker te herkennen, maar zegt dat een tekort aan studiefaciliteiten soms ook iets is dat studenten denken te ervaren, maar dat niet altijd het geval hoeft te zijn. Kuyck: “Nadat de coronarestricties waren opgeheven zagen we de toestroom van studenten naar onze campus enorm toenemen. Dat is zeer begrijpelijk, maar ik denk dat vooral op bepaalde piekmomenten er een tekort aan studieruimtes wordt gevoeld. Maar over het algemeen zijn er op de campus voldoende plekken beschikbaar. Je kunt die ook een week van tevoren reserveren, dus je moet daar wel alert op zijn.”

Dat Planon, het reserveringssysteem voor studieplekken, momenteel niet optimaal functioneert, is iets dat Kuyck ook ziet. “Dat moet stukken beter en daarom zijn we bezig met een verbeterslag van het systeem. Binnen afzienbare tijd moet dat verbeterde systeem worden ingevoerd.”

Zeecontainers

De suggestie van de kant van de studentengroeperingen om met het plaatsen van enkele zeecontainers op het terrein tijdelijke opslagruimte te creëren voor verenigingen om grote spullen te herbergen, noemt ze “moeilijk”. Volgens Kuyck is het ook een dure oplossing, maar wel een waar ook naar gekeken zal worden.

Volgende week vindt een overleg plaats tussen vertegenwoordigers van de diensten die bij dit onderwerp betrokken zijn, laat Kuyck weten. “We gaan dan kijken waar op korte termijn het laaghangend fruit te vinden is.”