VIRTUe tweede bij internationale bouwcompetitie

Studententeam VIRTUe heeft in Duitsland de tweede plek behaald tijdens de Solar Decathlon Europe, een internationale competitie waarbij studenten van over de hele wereld op zoek gaan naar duurzame manieren van wonen. VIRTUe pakte in Wuppertal fors uit met Ripple, een zelfontworpen concept dat de impact op het milieu vermindert en bestaat uit een zelfvoorzienende en duurzame woning, en een coaching app die mensen op een speelse manier aanspoort om zuiniger te leven.

foto Team VIRTUe

Team VIRTUe slaagde er volgens de jury in om een ‘overtuigend concept van prefabricage en schaalvergroting te presenteren’. Verschillende bouwcomponenten en berekeningsinstrumenten zijn gebruikt voor een optimaal resultaat, zo oordeelde de jury. De winst ging naar Roofkit (Het Karlsruhe Instituut voor Technologie), de gedeelde derde plaats was voor SUM van de TU Delft.

Alle zestien deelnemende studententeams uit Europa en Azië hadden ingezet op een duurzame woning, maar VIRTUe ging via de aanbevelingsapp RecApp nog een stap verder. De coaching-app is verkrijgbaar in de app-store van Google en stimuleert de gebruiker om duurzamer te leven. Via deze applicatie ontvangt de gebruiker twee keer per week een nieuwe uitdaging, gebaseerd op zijn of haar interesses en huidige gewoontes. Denk aan korter douchen of het weggeven van oude kleren.

De gedachte achter de app is simpel: je kunt wel een duurzaam huis ontwerpen, maar wat heb je daaraan als de bewoners niet duurzaam leven? Volgens VIRTUe worden steden namelijk pas echt duurzaam wanneer de (bouw)industrie en de bewoners zich hiervoor gezamenlijk inspannen. “Daarom dagen we niet alleen de bouwsector uit, maar ook de mensen die in de huizen wonen”, verduidelijkt teammanager Guido van Laar van VIRTUe.

Zelfvoorzienend

De duurzame woning zelf is volledig zelfvoorzienend op het gebied van energie en gebouwd met herbruikbare materialen zoals hout. Het gebouw bestaat uit een studentenkamer, een startersappartement en een gemeenschappelijke ruimte en kan relatief eenvoudig op bestaande bouw worden geplaatst, waardoor het in stedelijk gebied onderdeel kan zijn van de oplossing voor het woningtekort.

In de gevel zijn gekleurde zonnepanelen verwerkt. Dat ziet er niet alleen aantrekkelijk uit, maar zorgt voor meer ruimte op het dak voor sociale activiteiten. Een slim systeem genaamd EQUI kan de gebruiker ook helpen bij het verbeteren van zijn of haar duurzame levensstijl. EQUI zorgt ervoor dat het elektriciteitsverbruik zo voordelig mogelijk over de dag wordt verdeeld. Het systeem roostert bijvoorbeeld automatisch het beste moment in om de wasmachine aan te zetten of de vaatwasser te laten draaien.

Trots

Het team is blij en trots met de tweede plaats. In 2018 nam het team als eens deel aan de Solar Decathlon Middle East. In Dubai eindigde VIRTUe destijds op een verdienstelijke zesde plaats. “We wilden met Ripple een rimpeling van invloed creëren, als een druppel in het water”, verklaart Van Laar de naam. “Dat is gelukt. De jury heeft ingezien dat naast het realiseren van een duurzaam gebouw, de gewoontes van bewoners enorm belangrijk zijn.”

VIRTUe had in Wuppertal meer goed nieuws te melden, want het team heeft ook twee nieuwe partners aan zich weten te binden, namelijk De Volksbank en Living LAB 040. Het team breekt het huis na de competitie af, vervoert het naar Eindhoven en zet het neer bij Living LAB 040, een corporatie die vernieuwende woonconcepten uitprobeert en wil verbeteren. Zo krijgen de partners van VIRTUe de kans om de innovaties in het huis door te ontwikkelen en te testen. Van Laar: “Hierdoor kunnen we ook in de toekomst impact blijven maken.”