VIRTUe maakt zich op voor competitie

Het duurzame huis Ripple, dat Team VIRTUe afgelopen zomervakantie in vijf weken opbouwde, is inmiddels in modules afgebroken, ingepakt en staat klaar voor verzending naar Wuppertal. In die Duitse plaats, op anderhalf uur rijden van Eindhoven, zal het vanaf 20 mei worden opgebouwd om aan de Solar Decathlon Europe (SDE 2021) deel te nemen. Vanaf 10 juni komt de jury van deze duurzaamheidscontest het houten huis beoordelen op tien onderdelen. VIRTUe denkt dat Ripple hoge ogen gooit.

Bij zonne-tienkamp SDE staan naast thema’s als energieverbruik, architectuur en duurzaamheid, ook innovatie en maatschappelijke bewustwording als competitieonderdelen op het programma.Rody Mens, Biomedisch Technologiestudent en als teamlid verantwoordelijk voor de externe contacten, denkt dat VIRTUe het ver kan schoppen in de wedstrijd. Hij is optimistisch vanwege minstens vijf pluspunten die andere teams -voor zover hij kan inschatten- missen. Er zijn nog 16 andere studententeams die deelnemen. Bij de start, bijna drie jaar geleden, waren het er nog 18. Deze week werd bekend dat het team uit Bangkok de boot heeft gemist en niet op tijd in Duitsland kan zijn.

Winstkansen

“Ripple zou kunnen winnen omdat ze bestaande gebouwen kan vernieuwen. Door een Ripple demonstratie-eenheid op het dak van een betonnen gebouw te plaatsen, integreer je duurzaamheid in de bestaande situatie. Bovendien levert de vormgeving van de flexibele buitenschil een esthetische waarde aan de stad”, zo begint Rody. “En we hebben ons gericht op het bewustwordingsaspect. In het huis is een display voor energiemanagement geïntegreerd. Daarnaast hebben we een app voor levensstijl gemaakt die bewoners inzicht kan geven in hun watergebruik, voedingspatroon en elektriciteitsverbruik.”

Er zijn meer troeven. “Onze zonnecellen zijn geïntegreerd in het bouwmateriaal van de gevel en dakranden. Dat ziet er prachtig uit, maar is vooral een belangrijke overweging omdat we bovenop bestaande gebouwen ontwikkelen, waardoor je geveloppervlak zo relatief gunstiger wordt gebruikt. Het belangrijkste is dat VIRTUe een voorsprong heeft in de bouwervaring. We hebben Ripple rustig in vijf weken in elkaar kunnen zetten. Daarna was er tijd om het systeem werkend te krijgen en te testen. Met een groot deel van de 55 teamleden hebben we er een pasta in elkaar gedraaid en zijn we blijven slapen.”

Limitatie in tijd en geld

“Ondanks al die voorbereiding is de logistiek van de hele operatie een complexe uitdaging”, zegt teamlid Friso van den Boogert. Hij was al VIRTUe-lid toen het team in Dubai meedeed met de eerste contest (SDME 2018) en is inmiddels afgestudeerd. De logistiek van de hele operatie kost hem nu de nodige hoofdbrekens. “We hebben een vrij kleine bouwplaats toegewezen gekregen. Daar kunnen we niets opslaan; wat we er brengen moeten we meteen verwerken. Daarbij zijn we afhankelijk van transporteurs waar we niet echt veel geld voor hebben. Wij zijn verplicht om groot materieel bij de organisatie te huren. Dus een hijskraan, heftruck of verreiker kost ons nu geld in plaats van dat we die bij een sponsor kunnen lenen. SDE zegt dat het om veiligheidsredenen is. Dit betekent dat wanneer we daar aan het bouwen zijn we er rekening mee moeten houden dat het bouwmateriaal zo’n twee uur van tevoren aangereden moet worden vanuit Eindhoven. Vandaar dat het materieel momenteel op het KOE-veld op de campus is opgeslagen.” In totaal heeft VIRTUe tien vrachtwagencontainers voor het huis en nog meerdere vrachtwagens voor bouwvoorzieningen. Er staat er ook nog een deel overdekt opgeslagen in de nissenhut aan de oostkant van de campus.

Competitie en rondleiding

Rody Mens verheugt zich op de ‘Nederlanddag’ op 11 juni. “Die organiseren we samen met het team van TU Delft. We laten zien wat Nederlandse studententeams aan innovaties hebben en om die reden hebben we meerdere studententeams uitgenodigd die relevant zijn voor de stad van de toekomst. We geven dan rondleidingen met een Nederlands tintje, waarbij je moet denken aan stroopwafels en Hollandse spelletjes zoals zaklopen en spijkerpoepen.”

Rody: “Ripple stopt niet bij winst of verlies. Ons overkoepelende doel is low impact living mogelijk te maken voor zoveel mogelijk mensen. En dat willen de andere deelnemers aan SDE ook. We doen ons best maar hoeven de andere teams niet af te troeven.”