Blue Jay en Syfly fuseren tot Aero Team Eindhoven

Luchttransport zonder fossiele brandstof heeft nog steeds een groot nadeel: elektrische vliegtuigen komen niet ver. Goederen vervoeren per drone kan dat probleem omzeilen, wanneer je gebruik maakt van een netwerk waarin drones vliegen van depot naar depot om er batterijen te wisselen. Studententeams Blue Jay en Syfly slaan de handen inéén en gaan die innovatie onder de naam Aero Team Eindhoven ontwikkelen. Vrijdag presenteren zij hun fusie én visie aan partners en studenten in de Blauwe Zaal.

foto Tom van Hattem

“Iedere TU/e-student die zich bezig wil houden met drones moet Aero Team Eindhoven in de gaten houden. Wij hebben ambitieuze plannen”, zegt Marthe Post. Post heeft een bachelor Psychology & Technology op zak en is in de tijd voor dat haar master van start gaat, bestuurslid geworden bij Blue Jay. Bij Aero - Grieks voor lucht - vervult ze een HR-taak. Het blauw met roze logo van Aero bestaat uit strakke lijnen die beweging en snelheid representeren.

Bier brengen en kersen plukken

Even een stap terug in de ontstaansgeschiedenis. Studententeam Blue Jay is voortgekomen uit een idee van enkele studenten om op te vallen tijdens de viering van het TU/e-lustrum in 2016. Bij het driedaagse festival ter ere van die zestigste verjaardag van de universiteit kon hun indoor drone zo soepel als een ober een getapt biertje bezorgen bij gasten. Later heeft het team andere doelen gedefinieerd en bereikt. Drones konden in een ziekenhuis medicijnen vervoeren, een drenkeling in een zwembad detecteren, een mensenmassa in het PSV-stadion monitoren en evacuaties in verzorgingshuizen begeleiden. Hoewel ze niet op de markt terecht kwamen, waren de projecten grote mijlpalen voor de teams die er destijds aan gewerkt hebben.

Studententeam Syfly is vanuit een TU/e Honorsproject in 2018 doorgegaan als innovation Space team en in de nieuwe structuur van studententeams bestempeld als Impact Maker. Zij ontwikkelden een fixed wing drone voor weersvoorspellingen en later bouwden ze een quadcopter voor het plukken van kersen in een boomgaard. Ook deze prototypes zijn nooit commercieel uitgevoerd.

Samen verder

“Beide teams zijn klaar voor een nieuwe stap en door onze krachten te bundelen en een langetermijnvisie op te stellen denken we dat dat lukken gaat”, zegt Matthijs van de Vosse. Hij is masterstudent Control Systems Technology en teammanager van Aero, dat uit 35 studenten bestaat.

Van de Vosse verwoordt de visie: “Wij ontwikkelen een innovatieve manier van goederentransport door de lucht. Bij de huidige stand van elektrisch vliegen is de range kleiner dan tweehonderd kilometer en de duur maximaal een uur. Er zijn al bedrijven die dit duurzame vervoer verbeteren door de batterijen te optimaliseren, maar wij gaan het helemaal anders aanpakken. Aero gaat een netwerk creëren waarbij drones korte stukjes van depot naar depot overbruggen en al vliegend autonoom de batterijen verwisselen van leeg naar opgeladen. In air battery swap, heet dat.”

Battery swap on the ground - Aero Team Eindhoven

High priority

Aero denkt nu aan goederen tot een gewicht van maximaal tien kilo, die met hoge urgentie over grote afstand vervoerd moeten worden. “Dat kunnen bijvoorbeeld pacemakers of medicijnen zijn, maar dat hangt ook af van de vraag van de markt en van onze partners”, zegt Post. Op dit moment zijn pakketdienst GLS en chipfabrikant NXP sponsoren. Post en Van de Vosse zien al voor zich hoe de daken van de opslaglocaties van GLS straks zullen dienen als knopen in het netwerk voor Aero-drones.

“Ons streven zal niet meteen gehaald worden”, zegt de teammanager. “Een moeilijk onderdeel is het betreden van het luchtruim. We zijn afhankelijk van regelgeving. Er zijn al meer bedrijven die hierop wachten. Daarom gaan we eerst laten zien dat ons idee op de grond uitvoerbaar is. Daarvoor moeten we eerst de autonome battery swap onder de knie krijgen. In het laatste stadium van ons vierjarenplan gaan we pas de lucht in.” Aero Team Eindhoven weet nog niet hoe groot of zwaar de drones kunnen worden, wél dat het een fixed wing drone moet worden.

Met het meerjarenplan hoopt Aero meer continuïteit te creëren. “Een groot voordeel is dat de opgedane kennis niet meer ieder jaar over de heg naar een totaal nieuw team wordt gegooid”, zegt Van de Vosse. Post voegt eraan toe dat het huidige bestuur zeker volgend jaar in nauw contact blijft staan met Aero om het nieuwe bestuur op weg te helpen. “We zijn nog op zoek naar opvolgers.”

In air battery swap - Aero Team Eindhoven