BKB-commissie wil brug van veertig meter bouwen

Met een significant grotere overspanning gaat TU/e’s BierKrattenBrugcommissie 2022 het record verbreken dat sinds 2016 in Eindhovense handen is. Vier pogingen van TU Delft en Universiteit Twente mislukten eerder. De TU/e erkent dat het een complexe constructieve uitdaging is, maar denkt op 11 mei een ruim veertig meter lange brug met 12.000 bierkratten te kunnen maken op het Fluxveld. Geheime wapens zijn de nieuwe werkwijze en de alternatieve vorm.

Helaas moet de BierKrattenBrugcommissie haar eigen record verbreken. Dat weet ze sinds zaterdag 12 maart toen het de studenten Civiele Techniek in Enschede niet lukte het staande record van 26.69 meter te verbreken. Die bierkrattenbrug bouwden de TU/e-studenten in 2016 over de Dommel.

“Bij nader inzien is dat de slechts denkbare plek op de campus”, zegt Laura Vrenken, masterstudent Structural Engineering and Design en lid van het uitvoeringsteam van de brug. “Omdat we de brug nu anderhalf keer zo groot willen maken, kiezen we een plek die minder windgevoelig is en een vaste ondergrond heeft. We gaan naar het Fluxveld.”

Opbouw

Op dat veld zullen vanaf 18 april door zoveel mogelijk vrijwilligers de materialen van sponsoren verwerkt worden tot de grootste bierkrattenbrug aller tijden. “Er komen twee torens van ruim acht meter hoog op een fundering van zand en betonplaten. Ze bevatten vijfduizend geleende Heineken 0.0 kratten, gevuld met flesjes met water”, legt Jelle Versteege uit. De structural engineer doet een promotieonderzoek naar 3D-betonprinten en is onderdeel van het ontwerpteam van de BierKrattenBrugcommissie.

Lees verder onder de foto.

“Tussen de twee torens die dienen als steunberen, maken we een brug die zesenhalve meter hoog is met 5500 kratten. Die brug drukken we omhoog door kracht te zetten tegen de torens met een vijzelconstructie.” Versteege was getuige van het mislukken van de brug in Enschede en hij zag hoe dat kwam. “Net als wij wilden ze de torens naar elkaar toebrengen, zodat de brug stevig wordt van de spanning die er dan opkomt. Maar dat deden ze met een spanband, die wat hoog zat. Als gevolg kantelden de torens een beetje en verdween de benodigde spanning.”

Schuiven

In Eindhoven wil het team daarom geen spanband gebruiken en maar één toren aandrukken - voordat die compleet is. “Een halve toren kunnen we verschuiven met een hydraulische cilinder”, zegt Vrenken. “Je moet denken aan een afstand van een stoeptegel. Daarna bouwen we die toren af met volle kratten en daar wordt hij zo zwaar van dat hij na het verwijderen van de vijzel echt niet meer terugschuift.” Het team van Vrenken heeft dit op kleine schaal al uitgevoerd: een boog van tien meter bierkratten moest tien centimeter worden ingedrukt.

Een ander slimmigheidje dat de Eindhovenaren vertrouwen geeft dat de recordpoging gaat lukken, is de nieuwe vorm. In het midden is de brug smaller dan bij de basis. Daardoor is hij lichter en krijgt hij minder last van de wind.

Het ontsteigeren van de brug is nog een hele klus, verzucht Versteege. “De Romeinen bouwden ook bogen en die konden hun houten stellages met een tik op een bepaalde plank in één keer laten instorten waardoor de boog haar stevigheid kreeg. Bij ons is het een veertig meter lange boog op stalen steigers. Die gaan we op veel plekken tegelijk naar beneden schroeven zodat ie voorzichtig zakt. Daarbij moeten we opletten hoe snel het op iedere plek moet, dat ligt aan de kromming.”

Luisteren

De commissie van 2016 heeft Versteege op het hart gedrukt niet alleen maar computermodellen te volgen. “We moeten ons gevoel erbij gebruiken. Daarom leren we onszelf nu aan om de klanken te herkennen die bij bepaalde spanning op de kratten horen. Daar tikken we dan met een stok tegen. Die kennis gaan we bij het bouwen nodig hebben.”

Als de brug op 11 mei een uur lang ongestut kan staan, is het record vernieuwd. TU Delft zal geen poging doen om het record te verbreken, weet Versteege. “Ik hoorde dat Delft af wil van de associatie tussen student en bierkratten en het project niet meer wil steunen. Maar ik wil benadrukken dat dit een project is dat om het bouwen van een complexe constructie gaat. Of de kratjes nu blauw of groen zijn of roze van de Fristi, dat maakt niet uit.”

De kratjes die vanaf 18 april gestapeld worden, zijn voor het eerst in de recordgeschiedenis van Eindhoven groen. Er staan ook nog grote nullen op om aan te geven dat het om 0.0 procent alcohol gaat. Dat is toeval, stelt Vrenken. “We hebben meerdere brouwerijen benaderd en Heineken was het meest enthousiast en leent deze kratten uit. Daarnaast bleek uit testen die we deden dat Heineken 0.0 kratten de sterkste zijn.

Sloopplannen

Voor het eerst heeft een BierKrattenBrugcommissie sloopplannen geschreven. In plan A zal een verreiker de brug omhoogduwen tot hij netjes breekt, in plan B gaan de studenten met de hand de steunberen afbreken tot de brug instort. Plan A gaat sneller, en snelheid is geboden; de week erna heeft studievereniging Lucid het Fluxveld nodig voor een festival. “Al het zand, de betonplaten, de hekken, de steigerpalen, het van bierkratten gebouwde waterreservoir waarin de flesjes gevuld worden én de feestlocatie, alles moet weer afgebroken worden.” De tweeëntwintigkoppige BKB-commissie hoopt op veel vrijwilligers. De voortgang van het project is te volgen op Insta (@bkb_koers) en op hun website.