Vrijheidsleuzen in tien talen

‘Jezelf zijn, ‘Not being judged’, ‘Hacer lo que te da la gana’ (doen wat je leuk vindt, red.) en nog veel meer staat er te lezen op de metersbrede doek die studenten van Liberation040 hebben opgehangen in de Markthal. Deze boodschap van vrijheid in zeker tien talen gaat mee naar het bevrijdingsfestival dat dit jaar op 17 september gehouden wordt.

De studenten die voor september het bevrijdingsfestival Liberation040 organiseren, bedenken ook ieder jaar activiteiten voor de nationale herdenkingsdagen. Anna Kuijpers, student Psychology & Technology en actief bij Liberation040, vertelt waarom het belangrijk blijft om te herdenken. “Eindhoven ontwikkelt zich steeds verder tot een multiculturele studentenstad, met oog op de huidige stand van zaken in Oekraïne is het dan ook heel belangrijk om stil te staan bij vrijheid.”

Nadenken over vrijheid gebeurde vandaag ook tijdens de lezing die Liberation040 in samenwerking met Studium Generale verzorgde. Donald Pagrach, geboren in 1946 en zoon van Joodse onderduikers tijdens WOII, vertelde dat de oorlog een grote impact op zijn leven heeft gehad. Hij wil zijn verleden als een spiegel voor het heden gebruiken. Met de oorlog in Oekraïne en een situatie in Europa die lange tijd niet zo bedreigend is geweest, is dit vraagstuk voor de toekomstige generaties actueler dan ooit, stelt ook Studium Generale.

Anna Kuijpers vertelt wat er nog meer bedacht is om de impact van oorlog niet te vergeten. “Op Strijp-T zullen twee schoorstenen vandaag en morgen rood-wit-blauw kleuren met een lichtkunstwerk van Hugo Vrijdag. En we gaan deelnemen aan de officiële kranslegging op de gemeentelijke begraafplaats Oude Toren.”

Over een half jaar

Ondertussen is de organisatie voor september ook in volle gang. “Dit jaar is het thema Speak Up gekozen, waarbij we het gevoel van vrijheid willen geven aan mensen die last hebben van mentale problemen, of dit nou door een trauma komt of door alledaagse dingen, zoals stress of groepsdruk”, zegt Kuijpers. “Wij hopen dit soort zaken zo meer bespreekbaar te maken. Ook willen wij hiermee benadrukken dat het goed is om te laten zien wie je bent, ondanks bijvoorbeeld je geloof of geaardheid. Dit was namelijk niet voor iedereen mogelijk in de Tweede Wereldoorlog, en zelfs vandaag de dag voelt nog niet iedereen zich vrij om dit te doen.”

Lees verder onder de afbeelding

Liberation 040 heeft, in samenwerking met War Child en stichting In Mijn Buurt, educatieve lessen opgezet voor basisschoolleerlingen. Ook organiseert ze weer een dj-wedstrijd voor jong talent, waarbij de winnaar mag draaien tijdens het Eindhovense bevrijdingsfestival in september. “Er komen sprekers, veteranen en maatschappelijke partners zoals Unicef, Amnesty International en Defensie om het gesprek aan te gaan met bezoekers over vrijheid. De gehele stad is welkom op 17 september op het 18 Septemberplein voor gratis live-muziek en nog in te vullen activiteiten”, belooft Kuijpers. “Het doek waar studenten vandaag hun boodschap van vrijheid opschrijven zal er ook te zien zijn.”