“Er gaat niets boven de beleving in de zaal”

Studium Generale kiest voor offline. Zowel de lezingen als de podiumprogramma’s zullen in ieder geval tot de zomer niet meer (ook) thuis vanaf de bank te bekijken zijn, maar alleen vanuit de zaal. Vanwaar die scherpe keuze? SG-hoofd Lucas Asselbergs licht toe, en blikt met Cursor terug op de uitdagingen en verworvenheden van twee online jaren.

Het directe contact met de artiest of spreker, de reacties van het publiek, het napraten aan de bar, kortom: “Er gaat niets boven de beleving in de zaal.” Lucas Asselbergs, hoofd van Studium Generale (SG), is blij het publiek weer live en zonder coronarestricties te kunnen ontvangen in de Blauwe Zaal, de Coronazaal en de Zwarte Doos.

Sinds SG twee jaar geleden vrijwel van de ene op de andere dag de podia moest sluiten voor publiek, heeft het team in samenwerking met audiovisuele professionals volop ervaring opgedaan in het maken van online culturele en maatschappelijke programma’s.

Logischerwijs zijn de medewerkers en artiesten blij het publiek na lange tijd weer ‘in real life’ te kunnen begroeten. Maar waarom kiest SG nu rigoureus voor ‘ouderwetse’ voorstellingen met alléén het zaalpubliek, en niet voor een hybride vorm, met ook de optie vanuit huis mee te kijken?

Fietsen

“Dat heeft een paar duidelijke redenen. Het is ten eerste duur om programma’s met goede beeld- en geluidskwaliteit op te nemen en te streamen. Daarnaast is het ingewikkeld om twee soorten publiek tegelijkertijd te bedienen: een online programma regisseren en produceren is anders dan een zaalprogramma maken.”

Lees verder onder de foto 

“En ten slotte kannibaliseren we op ons zaalpubliek als we een voorstelling ook online aanbieden”,  besluit Asselbergs. Thuis de laptop openklappen kost nu eenmaal minder moeite dan naar de campus fietsen. Vandaar dat SG heeft besloten nog maar incidenteel programma’s te registreren op video, puur om bezoekers van de website van de sfeer te laten proeven.

Leerzaam

Er gaat dus niets boven de live-ervaring, maar Asselbergs kijkt niettemin terug op de coronatijd als een leerzame periode, waarin het team volop kennis heeft opgedaan over het maken van online programma’s. Dat bleek overigens gemakkelijker bij films, lezingen en praatprogramma’s dan bij muziek- of theatervoorstellingen – de ervaring van de echte podiumkunsten is moeilijker te vangen op een schermpje.

“Online maakt dan weer dingen mogelijk die in de zaal niet haalbaar zijn. Zonder dat we ze hoeven in te vliegen, kunnen we internationale filmmakers laten meediscussiëren over hun werk. En bij programma’s over grote maatschappelijke gebeurtenissen, zoals de verkiezingen in de VS en de protesten in HongKong, kunnen we mensen ter plekke naar hun ervaringen vragen.”

Quiz

Ook maakt online het soms gemakkelijker om een groot publiek te bedienen. Met de online quiz tijdens de intro bereikte SG enkele duizenden eerstejaars. En tijdens de Amerikaanse presidentsverkiezingen logden meer dan vijfhonderd geïnteresseerden in.

Lees verder onder de foto

Asselbergs: “En online biedt meer mogelijkheden om reacties van het publiek te vragen.” In de zaal ‘voel’ je de sfeer misschien wel beter, maar via de chatfunctie en door middel van een poll na afloop kun je heel direct meten wat bezoekers van een programma vinden.

Theo Maassen

Hoe gaat het eigenlijk met de bezoekersaantallen bij SG nu het publiek weer fysiek kan komen? Veel cultuurpodia in het land klagen dat de kaartverkoop nog lang niet op het niveau is van vóór corona. Daar heeft SG gelukkig weinig last van, zegt Asselbergs. Zo waren de concerten van Quadrivium tot de laatste stoel uitverkocht. Net als – weinig verrassend – de try-out van Theo Maassen.

“Alleen de films in de Zwarte Doos willen we graag nog extra onder de aandacht brengen. Er zijn sinds corona twee jaargangen studenten aangetreden die geen weet hebben dat de campus zo’n mooie bioscoop herbergt. Er zijn weinig zalen met zo veel beenruimte!”

Deel dit artikel