Nieuwe koepel voor identiteitsverenigingen opgestart: FISO

Sinds 1 januari 2022 is de TU/e een koepelorganisatie rijker: FISO. Het idee voor FISO ontstond omdat verschillende studentenorganisaties nog geen koepel hadden en internationale studentenvereniging Cosmos overladen werd met beleidstaken, wat het weer lastig maakte om bestuursleden te vinden.

foto Frank Peters / Shutterstock

De TU/e zocht vanuit haar Student Life beleid naar een oplossing voor de ontstane lappendeken aan ongebonden – en soms met taken overladen - studentenorganisaties. Vanuit die insteek kreeg bestuursadviseur van FISO, Christiaan Goossens, vanuit ESA de opdracht om te zoeken naar de gemene deler tussen Compass, Lighthouse, Cosmos, AEGEE-Eindhoven, Ichthus, HOST, SA Salaam, Navigators Network, TINT, Enter the Now en de Vegan Student Association. Die vond hij, samen met de werkgroep, in ‘identiteit’: “alle organisaties vertegenwoordigen een stukje van de identiteit van een specifieke doelgroep. Drie topics die bij bijna allemaal terugkomen zijn ‘inclusiviteit, internationalisering en studentwelzijn’.” Goossens wil af van het ‘restimago’. Een ‘restkoepel’ doet immers ook geen recht aan de organisaties die daaronder vallen. “De afgelopen jaren zijn we meer uit elkaar geduwd en we willen nu juist weer meer activiteiten samen organiseren en tijdens de Intro ook niet meer op een ‘restveld’ worden gezet.”

Sneller serieus genomen

“Bij de start van het traject was het voor sommigen binnen de TU/e wel spannend of er botsingen in overtuigingen zouden zijn. We zien echter nu dat de samenwerking juist heel goed werkt”, zegt Goossens. “Voor de individuele organisaties is het hebben van een koepel als aanspreekpunt een groot voordeel, zo hoeven ze niet allemaal zelf op zoek naar informatie, bijvoorbeeld over de Intro. En als ze input hebben, bijvoorbeeld over studentwelzijn, komt die input sneller op de serieuze agenda.”

Vicevoorzitter van het College van Bestuur Nicole Ummelen is content met de structuur van koepels voor verenigingen: “We zijn zeer blij met het grote en diverse aanbod van verenigingen op en rond de TU/e. Zij maken het Eindhovense studentenleven en dragen sterk bij aan de ontwikkeling van studenten. Om beter te kunnen optreden en optimaal aangehaakt te zijn bij de omgeving, is het een goede zaak dat de meeste verenigingen de krachten al langer gebundeld hebben in koepels. We zijn blij dat ook deze groep verenigingen nu de samenwerking gevonden heeft in FISO. We wensen het bestuur veel succes en kijken uit naar de samenwerking.”

Goossens: “Een koepel vanaf niets oprichten gebeurt bijna nooit. Meestal ging het van een praatgroep naar een formelere status over tientallen jaren”, legt de ook oud ESSF-voorzitter uit. Hij heeft ervaring met het opzetten en structureren van studentenorganisaties en is in die hoedanigheid tijdelijk bestuursadviseur geworden voor FISO vanuit ESA. “Het eerste bestuur bestaat uit Ezra Leeuwenhage (Ichthus-lid), Miriam Pouwels (Ichthus-lid) en Tiara Avé (Navigators Network-lid). De ambitie is om dat volgend jaar vier mensen te laten worden en men zoekt daarom op dit moment actief naar mensen die de uitdaging volgend jaar aan willen gaan.

“Ik wilde in deze oprichting vooral streven naar minder uitzonderingen, want die waren er voorheen veel met het oude Credo (voormalige koepel voor levensbeschouwelijke verenigingen, red.) en de losse verenigingen zelf. Eenduidig beleid is beter en zorgt voor meer verbinding. Ook heb ik de koepelvergaderingen (‘Umbrella Assembly’, red.) met alle koepels en studentenfracties weer in het leven geroepen, dan zie je van elkaar wat je doet. Ik krijg er positieve reacties op.”

Geen geld voor religieuzen

Het geld voor FISO komt van het College van Bestuur. Binnen FISO evalueert het koepelbestuur daarna welke verenigingen in aanmerking komen voor een bestuursbeurs of andere financiële en materiële steun. Toch is er in het verleden wat spanning geweest omtrent financiën, omdat religieuze verenigingen niet in aanmerkingen kwamen voor financiële ondersteuning. “De TU/e is een seculiere universiteit en is daarom huiverig met het aanbieden van specifieke ondersteuning voor religieuze verenigingen”, aldus Goossens. Cursor berichtte destijds ook over de situatie en er zijn zelfs Kamervragen over gesteld. De bestuursadviseur vindt de selectie door de TU/e een slechte zaak: “Een student komt binnen op de universiteit met een bepaalde achtergrond. Daar moet de universiteit geen waardeoordeel over vellen door wel of geen subsidie toe te kennen. Alle verenigingen die zich richten op ontwikkeling van identiteit zouden gelijk moeten worden behandeld.”

FISO is verder wel zeer tevreden met de huidige assistentie van de TU/e, zegt Goossens. “We voelen ons warm ontvangen binnen de universitaire gemeenschap.” De koepelorganisatie is nog op zoek naar bestuursleden die vanaf september het stokje over willen nemen. Geïnteresseerden kunnen zich melden via board@fiso-eindhoven.nl