IGNITE straalt met drie installaties op GLOW

Met een enorme gloeilamp, vliegtuigjes die de weg wijzen en kloppende hartjes verspreid door de stad, drukt Art & Tech Team IGNITE een duidelijke TU/e-stempel op lichtkunstfestival GLOW. Het team ontwikkelde het project Studentenhart in samenwerking met studentenvereniging SSRE, die dit jaar voor de tweede keer betrokken is bij het festival. De projecten zijn van 12 tot en met 19 november te zien in Eindhoven.

afbeelding IGNITE

Lichtkunstenaars met elkaar verbinden in een grote community, dat is een van de doelen van team IGNITE. In diezelfde lijn presenteert het team dit jaar dan ook niet één, maar drie lichtkunstwerken op GLOW, vertellen bestuursleden Puck Verbeek en Emma Eisma, beiden student Industrial Design. Normaal gesproken ontwikkelt het team één groot project voor het festival. Dit jaar is dat Unplugged, een gloeilamp van drie bij drie meter, die bezoekers door samen een stekker vast te pakken laten oplichten.

Maar ook twee andere projectgroepen, die vanuit de TU/e lichtkunstwerken voor GLOW ontwikkelen, besloten zich onder IGNITE te scharen. “Door studenten met elkaar te verenigen ontvangen we meer feedback van elkaar en kunnen we ons beter profileren naar buiten toe”, aldus Eisma. Een van die projecten die nu onder IGNITE valt is Paper Trails, dat een concept van vorig jaar verder uitbouwt. Bezoekers werden toen op de campus met een lichtinstallatie van interactieve paddelstoelen van kunstwerk naar kunstwerk geleid.

Papieren vliegtuigjes

Dit jaar wijzen niet paddenstoelen, maar ‘papieren’ vliegtuigjes de weg. Wat het voordeel is van vliegtuigjes die hoog in de lucht hangen, is dat bezoekers ze niet mee kunnen nemen, zegt Verbeek. Dat gebeurde namelijk wel met de paddenstoelen. “We moesten rondjes over het terrein lopen, om ervoor te zorgen dat mensen ze niet mee naar huis namen.” Aan het eind van het festival waren nog 65 van de 75 paddenstoelen over.

Oorspronkelijk zou de hele route van GLOW dit jaar door de vliegtuigjes worden aangegeven, maar dat was volgens Verbeek wat te ambitieus. “We produceren alles zelf, met de hand. Alle vleugels moeten één voor één gebogen worden en in een frame geplaatst.” Ondanks een ‘assembly night’, waarbij ook niet-leden mee kwamen helpen met het in elkaar zetten van de vliegtuigjes, was het niet te doen om de hele route van 5 kilometer van de wegwijzers te voorzien. “Ze zijn dit jaar dus alleen op een gedeelte van de route te zien, als pilot. Als het aanslaat willen we volgend jaar wél de hele route doen”, aldus Verbeek.

Studentenhart

Een ander project dat nu onder IGNITE valt is Studentenhart. Studentenvereniging SSRE wilde laten zien dat Eindhoven een echte studentenstad is. Voor de uitvoering klopten ze aan bij het Art & Tech Team. “We hebben honderd hartjes gemaakt, die een soort kloppend lichteffect hebben. Studentenhuizen hangen die op het raam, zodat je kunt zien waar studenten wonen”, aldus Eisma. Vijftig van de hartjes worden bij studentenhuizen langs de route geplaatst, de rest bij huizen in andere delen van de stad. Huizen kunnen zich nog aanmelden, voor 10 euro kunnen ze een hartje kopen, die mogen ze houden. In de sociëteit van SSRE komen de harten samen in een kunstwerk.

Naast de drie zichtbare projecten, is IGNITE ook op de achtergrond met GLOW bezig. Het team is al begonnen met de ontwikkeling van twee lichtkunstwerken voor de volgende editie. Muziek en duurzaamheid zullen bij die projecten centraal staan. Verbeek: “We wilden vroeg beginnen omdat dit jaar de planning niet optimaal was. Dat heeft veel stress opgeleverd bij de projectteams.” Dat is ook het geval voor het team van Unplugged, dat nu tijdens de tentamenweek nog bezig is met de laatste puntjes op de i.

“Ze zijn nog steeds hard bezig om alles af te maken”, zegt Eisma. “Alle losse onderdelen moeten nog in elkaar gezet worden.” Pas op de locatie zelf is straks het kunstwerk helemaal compleet. “De proefversies en modellen werkten allemaal en de code ook, nu moet het alleen nog allemaal bij elkaar gevoegd worden en dat is wel even spannend.” Als alles goed gaat, is het kunstwerk straks op het Anne Frankplantsoen te bewonderen. Of hij ook zal oplichten is aan de bezoekers.