IGNITE belooft een buitenaardse interactieve ervaring bij GLOW

Het lijkt op een vreemde kleurrijke bol die uit de ruimte neerkwam in het Anne Frankplantsoen, maar het is het interactieve lichtkunstwerk dat Team IGNITE voor GLOW 2023 maakte. Het studententeam gunt de bezoekers een dynamisch gesprek met deze GLOWBLE van drieënhalve meter doorsnede. Verder heeft ze zeventig wegwijzers gemaakt voor de mogelijk 700.000 wandelaars langs de lichtkunstroute.

foto Vera Scheve

In het park zal tussen 11 en 18 november een grote bol met lichtsignalen met het GLOW-publiek ‘in gesprek gaan’. Dat wordt mogelijk gemaakt door de akoestische camera’s van ingenieursbureau Sorama. Hoe de mensen klappen of praten wordt gevisualiseerd met 1200 bundels van ledlampjes die op het framewerk zijn geplaatst. Daaroverheen is een met lucht gevuld plastic omhulsel gemaakt in samenwerking met Plubli air zodat het licht verspreid wordt. De honderden lampjes, die eerder op lichtkunstwerk AnTUenna aan de schoorsteen van Ceres hingen, zijn één voor één met een sopje schoongemaakt door het studententeam.

Teamwork

Het ontwerpen en bouwen van GLOWBLE en van Paper Trails, een tweede kunstwerk van IGNITE, gaf de drie teamleden die Cursor spreekt, heel wat voorpret. Lieke Diederen, Vera Scheve en Emma Eisma zijn vorig collegejaar al begonnen bij het studententeam en hadden er nog lang geen genoeg van. “Ik ging erbij om iets te leren buiten mijn studie Industrial Design, en dat gebeurde, maar daar houdt het voor mij niet op. Nu blijf ik met plezier verder werken met de vriendengroep die ik in dit jaar heb opgebouwd”, zegt Vera. Lieke beaamt dat en voegt toe dat ze heeft ontdekt dat ze management en educatie minstens zo leuk vindt als “mooie dingen ontwerpen”. Zo is ze tweemaal naar middelbare scholen geweest met een licht-project en zit ze nu in het bestuur van IGNITE.

Wegwijzers

De lol zit voor de drie ook in het samen bouwen. “Tijdens een assembly night waren we hier in Momentum aan de lopende band aan het werk om zeventig lichtobjecten van plexiglas te maken in de vorm van een papieren vliegtuigje”, zegt Emma. Vorig jaar waren er al twintig te zien bij het Stadhuisplein. Die pilot heeft geleid tot een verbeterde versie voor deze GLOW-editie. “Ze zijn nu beter waterdicht, subtieler afgewerkt, de randen zijn geslepen waardoor het licht mooier te zien is en het zijn er veel meer. Ook de locatie is verbeterd. Omdat ze nu boven het donkere wateroppervlak van de Dommel bij het Van Abbe Museum hangen, zijn ze beter te zien, zelfs in reflectie.” De vliegtuigjes hebben tot doel de route aan te geven op plekken waar die niet vanzelfsprekend is.

Testen

Voor GLOWBLE bestond het werk onder andere uit het bouwen van de pvc-constructie van 500 kilo, het schoonmaken van de leds en het bevestigen op stroken doek. Voor Paper Trails moesten de teamleden schuren, solderen en assembleren. Beide kunstwerken zijn uiteraard getest, maar de aantallen bezoekers die bij GLOW te verwachten zijn (vorig jaar 700.000 over de hele week) maken het project wel spannend. Emma: “We hebben in kantoor en in de Nissenhut waar GLOWBLE staat opgesteld getest. Eerst met teamleden, toen met zoveel mogelijk andere Momentumgebruikers en later ook met vrienden en familieleden. We kunnen de grote toestroom niet evenaren, maar we hebben vertrouwen dat alles goed gaat.” Vorig jaar hebben de drie ervaren dat het kunstwerk van toen, UNPLUGGED (dat leek op een enorme stekker, ook in het Anne Frankplantsoen), prima met de interactie met publiek kon omgaan. “Daar hopen we nu weer op.”

De GLOW-route is dit jaar vijf kilometer lang en loopt via het station, 18 septemberplein, Emmasingel, het Wilhelminaplein, de Bilderdijklaan, het Victoriapark en het Stadhuisplein. Ook zijn er in de omliggende gemeenten Best, Geldrop, Waalre, Mierlo en Oirschot lichtkunstwerken te zien. In lustrumjaren van de TU/e wordt de campus betrokken. Dat was voor het laatst in 2021.

Redactionele noot

Bij Cursor is op dit moment grote onduidelijkheid over haar journalistieke vrijheid. In samenwerking met de vakbonden hebben de redactieleden een voorstellenbrief ten aanzien van persvrijheid neergelegd bij het College van Bestuur en is er een eerste gesprek gevoerd. Dit artikel is gepubliceerd in afwachting van de uitkomst van het onderhandelingsproces.