Weghalen schilderijen bij CE&C veroorzaakt veel ophef

De bekendmaking dat in een vergaderruimte in Helix schilderijen waar vraagtekens bij geplaatst waren, vervangen zijn door foto’s en een cartoon, veroorzaakte eind vorige week veel ophef. Promovenda Laura van Hazendonk die eind augustus een ludieke actie organiseerde die betrekking had op die schilderijen, kreeg veel kritiek te verwerken. Cursor praat morgen met decaan Kitty Nijmeijer en directeur bedrijfsvoering Mark de Graef over de opstelling van het bestuur in deze kwestie.

‘Woke bullshit’, ‘een vorm van destructief activisme’, ‘kunst, daar blijf je vanaf’, of ‘een mooie, sfeervolle zaal wordt omgedoopt tot een kille ruimte’. De negatieve reacties op het vervangen van de schilderijen van Iektje Meijer (de vrouw van TU/e-universiteitshoogleraar Bert Meijer) enkele weken terug door twee foto’s van labopstellingen en een cartoon in een vergaderruimte van de faculteit Chemical Engineering & Chemistry, zijn zeer divers van aard. Promovenda Laura van Hazendonk heeft veel negatieve reacties gekregen nadat het nieuwsbericht van Cursor hierover breder bekend werd. Aan Omroep Brabant, en eerder al aan Cursor, vertelde ze dat de actie van eind augustus binnen haar faculteit geleid had tot een constructief debat over de kunst aan de muren. Van Hazendonk: “Hoe anders was dat, zodra de actie werd opgepikt door de media buiten de universiteit. Ik vind het jammer dat je als vrouw dan meteen een stortvloed aan haatreacties over je heen krijgt.”

Van Hazendonk sprak vrijdag op de site van Omroep Brabant van een trend, ook in het politieke debat. Zelf is ze ook politiek actief. Ze staat op de derde plek van de GroenLinks kandidatenlijst voor de Provinciale Statenverkiezingen. Van Hazendonk: “Hierdoor denken de meeste vrouwen wel een paar keer na voordat ze zich politiek uitspreken en dat vind ik zonde. Een andere mening hebben kan en mag. Dat is een groot goed. Laten we juist dan een goed en respectvol gesprek met elkaar voeren, zoals ook op de TU/e is gebeurd.”

Achter die opvattingen staat ze nog steeds, laat ze Cursor vandaag weten. “Ik had wel verwacht dat er reacties op zouden komen, maar niet dat die zo heftig zouden zijn. Ik ben blij met steun die ik hierbij krijg van mijn collega’s en van het bestuur.” Ze voelt geen behoefte om nog te reageren op alle kritiek die ze de afgelopen dagen te verduren kreeg.

Bestuur CE&C

Hoogleraar Kitty Nijmeijer en Mark de Graef, respectievelijk de decaan en directeur bedrijfsvoering van CE&C, waren woensdag 16 november toen Cursor over het vervangen van de schilderijen publiceerde, beiden in het buitenland en voor de redactie toen niet bereikbaar om een nadere toelichting te geven. Donderdagavond hadden de bestuursleden alsnog contact met elkaar gezocht om een reactie voor te bereiden die ze vandaag, maandag 21 november, wilden laten uitgaan. Deze reactie werd vrijdag echter al gedeeld met Omroep Brabant door de woordvoerder van de TU/e. Inmiddels was er door diverse media al de nodige aandacht aan besteed en kwam er op de sociale kanalen ook veel reactie los.

Tijdgeest

Het faculteitsbestuur liet aan Omroep Brabant weten 'dat een argeloze bezoeker zonder uitleg moet kunnen begrijpen waarom schilderijen er hangen. Een schilderij kan bijvoorbeeld een reflectie zijn van een tijdgeest van vroeger en iets weergeven waar we nu afstand van nemen. In dat geval moet het historische perspectief aan de argeloze bezoeker meegegeven worden, door het schilderij of de context. Als dat niet in een oogopslag kan, dan hoort het schilderij niet in een openbare ruimte in de faculteit.’

Cursor spreekt morgenmiddag met het bestuur van CE&C over hoe zij nu op deze kwestie terugkijken.