Noesis vraagt permanente schaaktafels voor de campus

Studentenschaakvereniging Noesis heeft een wens: zet schaaktafels op de campus zodat schaakliefhebbers er laagdrempelig even kunnen ontspannen in de buitenlucht. Vaste weerbestendige schaaktafels passen echter niet in het beleid, volgens de terreinbeheerder van de TU/e, daarom komen er nu overleggers op de bestaande mobiele picknicktafels.

foto Vincent van den Hoogen

Iedere woensdag komen in Luna zo’n dertig schakers bijeen voor een praatje, een toernooitje of een losse schaakpartij. “Onze focus ligt nu op meer en nieuwe activiteiten organiseren”, zegt bestuurslid Jitze Orij. "We willen het aantal clubavonden uitbreiden, het IMC Dutch Student Chess Championship organiseren en we willen graag vaste schaaktafels op de campus."

Al een tijdje speelt het idee bij Noesis om dat soort schaaktafels te introduceren op het TU/e-terrein. Er zijn drie favoriete plekken wat de Commissioner of Internal Affairs betreft: “Het kan op het gras van het Koeveld, onder het dak van de markthal van MetaForum en op het terras van Luna, waar onze thuisbasis ligt.” De pionnen, torens en andere schaakstukken zouden mensen dan op kunnen halen bij de dichtstbijzijnde receptie of bar. “Gewoon tijdelijk ruilen met je studentenpas of campuskaart”, stelt Orij voor.

Uniform meubilair

Maar Real Estate-medewerker Thijs Mooren weet als terreinbeheerder dat vaste tafels niet de voorkeur verdienen. “We willen uniform meubilair op de campus. Het grote voordeel van picknicktafels is dat ze mogen zwerven. Je kunt ze in de zon of in de schaduw plaatsen, net waar je ze wilt. Het sjouwen ermee is juist de charme ervan.”

Dat idee past niet bij Noesis’ wens voor vaste trefpunten, maar Orij is wel blij met de snelle oplossing die nu wordt geboden. “Van de Universiteit Utrecht kregen we te horen dat zij bij Studio Plakband hun schaaktafels hadden laten ontwerpen. Wij hebben daar ook een offerte aangevraagd voor twaalf schaaktafels, wel met schattingen voor de afmetingen van de picknicktafels. Deze offerte is eind maart ingediend bij Real Estate. Zodra we groen licht krijgen gaan we ervoor zorgen dat de schaaktafels op de campus komen.”

NSK Chess

Voor bezoekers van het IMC Dutch Student Chess Championship op zondag 30 april 2023 in het Auditorium, zijn de buitentafels dan mogelijk een fijne uitvalsbasis. Noesis organiseert het NSK samen met haar enige zustervereniging SSVN Tussen de Torens uit Nijmegen en nodigt alle schakende studenten van Nederland uit. “We spelen zeven rondes rapid en houden achteraf een gezellige borrel”, zegt Orij. Het toernooi is al binnen vier weken en hij adviseert snel aan te melden.