Schaakatleten op zoek naar glorie in Bologna

Op verzoek van rector Silvia Lenaerts zal studentenschaakvereniging Noesis in juni de TU/e vertegenwoordigen bij een internationaal schaaktoernooi georganiseerd door de Universiteit van Bologna in Italië. Een team met de beste schakers van de TU/e zal het opnemen tegen onder andere Cambridge en Yale. Het worden slow rapid partijen, gespeeld in een monumentale bibliotheek.

Niet meer dan een week kreeg Noesis om een topteam samen te stellen, toen vanuit het College van Bestuur de vraag kwam om deel te nemen aan het Alma Mater internationaal schaaktoernooi onder topuniversiteiten. Voorzitter Simon Biennier benaderde daarom de beste Eindhovense schakers. Dat zijn volgens hem de schakers die podiumplaatsen bereikten bij het IMC Nederlands Studenten Schaakkampioenschap dat Noesis met zustervereniging Tussen De Torens uit Nijmegen afgelopen zomer hield in het Auditorium. Daarmee kreeg hij bord 1 en 2 bezet en nummer drie was ook snel gevonden.

Achter bord 1 zal plaatsnemen Iwo Godzwon (zie hoofdfoto). De bachelorstudent Data Science is erg sterk, zelfs 'FIDE-meester', een titel die door de internationale schaakbond FIDE wordt toegekend. Godzwon wil zo graag mee naar Bologna dat hij er een Europees kampioenschap in Hongarije voor laat schieten, laat Biennier weten.

Jord Ypma, die dit jaar voltijds in het bestuur van studenten adviesbedrijf Unipartners zit en voor Data Science zijn Bachelor Eindproject doet, gaat het tweede bord bezetten. Dit kan alleen wanneer hij de deadline voor zijn Bachelor Eindproject (BEP) vier dagen naar voren haalt, maar dat lijkt te lukken. In 2021 deed Ypma mee aan het eerste online wereldkampioenschap snelschaken. “Als opening bij wit gebruik ik graag het Damegambiet. In Italië zal ik met zwart ook de Siciliaanse opening gebruiken”, zegt hij desgevraagd.

Bord drie wordt bezet door Bas van Doren, mede-oprichter van Noesis en over het vierde bord zal voorzitter Simon Biennier zich ontfermen. “Ik heb deze zomer geen podiumplaats gehaald, maar met een rating van 2200 op Lichess ben ik geen zwakke schaker. Als organisator en teamcaptain hoor ik zeker bij het team.” Met wit zou Biennier het liefst openen met het Smith-Morra gambiet. “Ik zal dan een pion kwetsbaar opstellen om daarna mijn stukken sneller te kunnen ontwikkelen.” Het team noemt zich ‘The Eindhoven Athletes’.

Slow rapid

De partijen worden gespeeld in slow rapid. “Dat betekent dat je vijfenveertig minuten krijgt en dat er tien seconden bijkomen per zet die je doet”, legt Biennier uit. ”Eigenlijk zit dat tussen snelschaken en klassiek schaken in.”

De moeilijkheid van dit toernooi is dat Noesis niet weet hoe sterk de tegenstanders zijn. “Maar zodra we de deelnemerslijst hebben, gaan we met de database Chessbase aan de slag om hun speelwijze te bestuderen.” Het kan zijn dat de grote universiteiten zoals Edinburgh, Cambridge of Yale grootmeesters sturen, en dan wordt het wel een lastige taak om ze te verslaan, denkt Biennier. “Cambridge stuurt twee teams, dan weet je het wel.” Onder de twintig teams zit nog één Nederlandse universiteit: Universiteit Maastricht.

De mannen hebben niet eerder gespeeld in zo’n bijzondere omgeving als ze straks zullen doen. De partijen vinden plaats in de bibliotheek van de Universiteit van Bologna. Die werd gesticht in 1088 en is de oudste nog functionerende universiteit ter wereld. De bibliotheek stamt uit 1885. Het toernooi vindt er plaats van 14-16 juni.