Studentenpact moet seksueel wangedrag voorkomen

Studentenverenigingen en -organisaties moeten meer doen tegen seksueel grensoverschrijdend gedrag, vinden ze zelf. Samen met Mariëtte Hamer presenteren ze een pact.

foto Vadimguzhva / iStock

“Je bent geen echte vent zonder dat je vraagt om consent”, zei Mariëtte Hamer donderdag in een uitzending van het programma Spraakmakers op radio 1. Ze is de regeringscommissaris seksueel grensoverschrijdend gedrag en seksueel geweld, en maakt ook deel uit van de raad van toezicht van de TU/e.

Samen met vertrouwenspersoon Sophie Haccau van de Delftse studentenvereniging Virgiel lanceert Hamer een studentenpact, een serie afspraken die de meeste studentenverenigingen, studentenorganisaties en Amnesty International samen hebben gemaakt. Het pact wordt overhandigd aan onderwijsminister Dijkgraaf en komt donderdagmiddag online.

Landelijke richtlijnen

Volgens een studie van Amnesty International wordt 1 op de 10 vrouwelijke studenten verkracht. De initiatiefnemers van het pact vinden dat “niet uit te leggen”. In workshops moeten studenten daarom leren hoe ze rekening moeten houden met elkaars grenzen.

Ze horen altijd te vragen om instemming, is het idee.

Met het pact hebben de verenigingen en organisaties voor het eerst een landelijke aanpak met actiepunten en tips. Daarin staat onder meer wat er moet gebeuren na een incident en hoe meldprocedures beter kunnen.

Volgens Jorgen Blom van het Interstedelijk Studentenoverleg is het pact een stap in de goede richting om het probleem aan te pakken binnen studentenorganisaties. Hij hoopt dat het deelnemers “dwingt om hun verantwoordelijkheid te nemen”. LSVb-voorzitter Elisa Weehuizen is ook positief gestemd: “Tot nu toe was het voor studentenorganisaties vaak onduidelijk welke stappen zij konden ondernemen. Daarom is dit pact zo essentieel.”