Boris en Axel fonds voor creatieve studentenideeën

Na het overlijden van Axel Verstegen en Boris Bakker bedachten hun families een manier om de nalatenschap en het gedachtegoed van de twee bachelorstudenten Sustainable Innovation voort te laten leven. Vandaag, een jaar en een dag na het fatale skiongeluk, wordt het Boris and Axel fund gepresenteerd. Het is bedoeld voor studenten die een financieel steuntje nodig hebben om een innovatief idee uit te kunnen werken. Axels zus Dorrith vertelt hoe dit tot stand kwam.

foto privé collectie

Dat het afscheid van Boris en Axel plaatsvond in het Studentensportcentrum, komt door de wens van beide families om een gezamenlijk afscheid met de families en betrokken studenten te organiseren. Door de coronamaatregelen die destijds nog van kracht waren, was er een beperkte oplossing mogelijk waaraan de universiteit graag wilde meewerken. Het sportcomplex van de TU/e was groot genoeg om de anderhalvemeterregel te kunnen garanderen en de uitvaartonderneming werkte mee om op deze bijzondere plek de jongens gezamenlijk de laatste eer te bewijzen. “Zo’n sporthal van hun uni paste ook wel bij de sportieve karakters van de jongens”, zegt Dorrith Verstegen, Axels zus en zelf masterstudent Biomedical Engineering aan de TU/e.

Herinneringen

Vijfhonderd mensen pasten in de hal en dat was een selectie uit de mensen die graag hadden willen komen. “Daarom hebben we ook een livestream opgezet”, zegt Dorrith. “Heel emotioneel, een afscheid voor twee jongens die omkomen tijdens een reis georganiseerd door hun studievereniging. Het was heftig, maar ook mooi. We hadden anderhalf uur aan speeches gepland, maar dat werd drie uur. Onder andere Boris’ zus Lieselot, mijn broer Arno, al onze ouders, vertegenwoordigers van de verenigingen waar zij bij zaten (Intermate, Fellenoord, Tantalus, Panache), iedereen deelde zulke mooie herinneringen. Ook heel bijzonder aan dit afscheid vind ik dat meerdere mensen zeiden dat Boris en Axel van gekke dingen hielden, zoals zo vaak mogelijk ergens in het water duiken. Ze stelden voor om dat op die dag, 14 februari - ook de geboortedag van Boris, ook te doen. En het gebeurde: minstens dertig studenten sprongen na afloop in de Dommel.”

Studiegeld

Vrij snel na dit speciale afscheid kwam bij beide ouderparen het idee naar voren om een fonds op te richten met het geld dat zij voor de studies van hun zonen hadden gereserveerd. Dorrith: “Een mooi bedrag van beide jongens kwam nu vrij waar zij nu geen gebruik meer van konden maken. De jongens stonden nog midden in hun studie, het geld dat voor hun ideeën opzij is gezet willen we graag terecht laten komen bij innovatieve en creatieve ideeën van andere studenten.”

Als student en voormalig ESSF- en Fellenoord-bestuurder weet Dorrith hoe het werkt om geld aan te vragen voor activiteiten. “Ik heb zelf voor verenigingen al vaak gebruik gemaakt van geldpotjes van de uni. Bijvoorbeeld die van het Universiteitsfonds Eindhoven (UFe) en het Nationaal Programma Onderwijs (NPO) van het ministerie. En in januari is nog een aanvraag voor een bijdrage voor het ESSF Studentensportgala door StEHVen goedgekeurd.”

Boris and Axel fund

Boris en Axels ouders willen graag innovatieve en creatieve projecten ondersteunen die met sport, duurzaamheid en inclusiviteit te maken hebben. Dorrith kon ze vertellen over wat er op die gebieden op de TU/e al bestaat en noemde de geldprijzen bij de TU/e Contest, het bestaan van het GO Green Office, en nog veel meer. Nu is besloten om onder de vlag van UFe een fonds op naam op te richten. Het geld dat familie Verstegen en familie Bakker inleggen wordt verdubbeld door de TU/e. In totaal is er een substantieel bedrag beschikbaar, waarmee ze nog jaren vooruit kunnen. “Het was ook de bedoeling dat Boris en Axel hier nog minstens vier jaar zouden rondlopen.” Eens per kwartiel zullen het faculteitsbestuur van IE&IS, het UFe en Lieselot en Dorrith als vertegenwoordigers van de familie de aanvragen beoordelen.

Grote én kleine stappen

“We kunnen een student met duizenden euro’s steunen, maar het is ook fijn om studenten even op weg te kunnen helpen als ze bijvoorbeeld maar zestig euro nodig hebben om een prototype te bouwen, software te kopen of andere praktische zaken te regelen. Bij de aanvraag hoeft geen compleet businessplan te zitten, wel een goede motivatiebrief. We gaan ieder kwartiel de binnengekomen aanvragen beoordelen, want ik weet dat studenten niet een jaar tijd hebben om te wachten tot ze verder kunnen.”

Met belangstelling zal de familie volgen wat er qua aanvragen gebeurt. Maar een ding is al zeker volgens Dorrith: “Het voelt goed om Axel en Boris op deze manier betrokken te houden bij de universiteit.”