Sociëteitsruimtes in de Bunker onherkenbaar getransformeerd

De ruimtes waar het Eindhovens Studentencorps, SSRE en Demos in de ‘oude’ Bunker decennialang hun sociëteiten hadden, zijn in de BunkerToren nog maar moeilijk terug te herkennen. Nu zitten er de werkplekken van het personeel van GoodHabitz, een online trainingscentrum, en ook hun smaakvol ingerichte kantine heeft er een plekje gekregen. Heel wat originele elementen zijn bewaard gebleven. De kantine wordt ook opengesteld voor externe bezoekers.

foto Han Konings

De pers was deze week uitgenodigd voor een rondgang door de BunkerToren. De imposante woontoren die boven op het oude Bunker-gebouw is verrezen, heeft iedereen vanaf de campus langzaam zien groeien en er is al veel over geschreven. Het is een indrukwekkend en fraai gebouw geworden, dat, volgens architect Nanne de Ru van de Powerhouse Company, ook Huig Maaskant, de oorspronkelijke architect van het gebouw, gelukkig zou hebben gemaakt. De Ru bekent tijdens de persbijeenkomst dat ook hij een band heeft met de oude Bunker, “waarbij ik me dan nog wel kon herinneren hoe ik binnengekomen was, maar niet meer hoe ik het pand weer had verlaten”. Al is hij nooit lid geweest van een van drie Eindhovense gezelligheidsverenigingen, want hij studeerde in Amsterdam.

AOR

Maar wat is in de onderbouw van die woontoren, waarin tot 2002 ook de mensa voedsel verstrekte aan studenten, nu nog terug te vinden van de drie gezelligheidsverenigingen die er ooit zaten en van de roemruchte Algemene Ontmoetingsruimte, beter bekend als de AOR? Hier tikten generaties studenten hun goedkope biertjes weg en stilden ze hun honger met kroketten en frikandellen. Overigens, op Facebook leeft de AOR in virtuele vorm nog altijd voort, al dateert de meest recente post van 8 juli 2022.

Laten we beginnen met de ruimte waar de AOR vroeger zat: op die plek zijn appartementen gekomen. En omdat de buitengalerij aan de oostkant ook volledig bewaard is gebleven, hebben die allemaal een eigen balkon, waarmee ze een prachtig uitzicht hebben op de campus van de TU/e.

Aan de noordkant waar vroeger Demos haar onderkomen had, is de typerende ingang van hun sociëteit, met aan beide zijden de kleine paarse tegeltjes en de grote ronde bolvormige ramen, ook behouden gebleven. Achter de inmiddels dubbele beglazing - De Ru noemt de oude Bunker van Maaskant qua energiebesparing een ware nachtmerrie – zijn nu de medewerkers van GoodHabitz hun werkplekken aan het inrichten. De eigenaar van dit bedrijf, Maarten Franken, voelde direct een grote voorliefde voor deze locatie, vertelt De Ru, en wilde per se hier zijn hoofdkantoor van maken. De onderbouw en dus ook de plekken waar de voormalige sociëteitsruimtes zaten, worden nu bezet door dit online trainingscentrum. Dat er nu toch iets in zit dat met onderwijs te maken heeft, noemt De Ru een fijne bijkomstigheid.

Die verbinding met onderwijs was ook een van de dingen die hoog op het lijstje van TU/e-hoogleraar Bernard Colenbrander stond. Colenbrander was nauw betrokken bij de verkoop en de gesprekken over de Bunker en fungeerde volgens De Ru ook als "een zeer gewaardeerd adviseur". November vorig jaar ging Colenbrander met emeritaat en in zijn afscheidsinterview met Cursor kwam de Bunker en de BunkerToren natuurlijk ook ter sprake. Hij zei ooit gehoopt te hebben dat het Summa College erin zou trekken, maar De Ru zegt dat gesprekken met die instelling wel gevoerd zijn, maar dat die uiteindelijk toch niet hebben geleid tot de aankoop door Summa.

Gemeenschappelijke ruimte

Colenbrander was er ook groot voorstander van dat in de onderbouw iets zou komen waar ook de Eindhovense gemeenschap toegang toe zou krijgen. Dat is dus de smaakvol ingerichte kantine van GoodHabitz geworden, die op de zuidkant van het pand zit. De oorspronkelijke ruimtes van het E.S.C en SSRE zijn er voor samengetrokken, maar de donkere, uitgewoonde interieurs van die beide ‘studentenhokken’ zijn ingeruild voor een strakke en moderne kantine-inrichting. De enorme, uit beton opgetrokken open haard van het corps (zie de hoofdfoto) domineert ontegenzeggelijk de ruimte. De houten lambrisering tegen de betonnen muren - een karakteristiek element dat in het hele gebouw is terug te vinden - is origineel zegt De Ru, "natuurlijk nadat die goed gereinigd en waar nodig hersteld was". Ook de in het oog springende rode stalen T-balken die door het hele gebouw te vinden zijn en die dienst doen als afscheiding of railing, zijn nog authentiek.

BunkerPark

De Ru wijst ook nadrukkelijk op het BunkerPark dat rondom de toren is aangelegd en dat ook boven op de ondergrondse parkeergarage te vinden is. Dat is volgens hem in samenspraak met de omringende bewoners tot stand gekomen, die in eerste instantie nog zeer bezorgd waren over de slagschaduw die de honderd meter hoge toren over hun wijk zou gaan werpen.

De Ru: “In dit park dat natuurlijk nog wel tot ontwikkeling moet komen, staan straks vijftienhonderd bomen, er komen kunstobjecten in te staan, onder meer een enorme bronzen aap van Joep van Lieshout, en het is toegankelijk voor het publiek en sluit mooi aan bij de groene campus van de TU/e die aan de andere kant van de Kennedylaan ligt.”

Had De Ru nog nagedacht of hij de leuze die vroeger op de Bunker stond - 'Gelukkige slaven zijn de ergste vijanden van de vrijheid' -  nog een plekje zou toebedelen? "Ja, even had ik het wilde idee om die in een lichtstraat continue langs te laten komen, maar daar hebben we toch maar van afgezien."