Stefano Keizers is TU/e’s nieuwe artist in residence

De nieuwe artist in residence van de TU/e is Donny Ronny, beter bekend als Stefano Keizers. Na de zomer gaat de artiest en kunstenaar met een 25-tal studenten en promovendi op een intensieve creatieve expeditie. Met als doel: ontdekken wat er ligt voorbij grenzen, comfortzones, angst en schaamte. Wie mee durft te gaan, kan zich tot uiterlijk 16 juni aanmelden bij Studium Generale.

afbeelding Studium Generale TU/e

Eigenlijk is Stefano Keizers niet meer. Performancekunstenaar Gover Meit heeft de alias waaronder het grote publiek hem leerde kennen ten grave gedragen, en noemt zichzelf nu Donny Ronny. Na de kunstacademie belandde Keizers (zoals we hem voor het gemak maar blijven noemen) in het theater, zo won hij het Amsterdams Kleinkunstfestival. Het grote publiek leerde hem kennen door zijn deelname aan programma’s als De slimste mens, Het perfecte plaatje en De verraders.

Waar Keizer verschijnt, ontstaat verwarring – zo noemde hij zijn cabaretshow ‘Hans Teeuwen’ – en ongemak. Véél ongemak, al wordt het nooit echt pijnlijk. “Er valt altijd nog wat te gniffelen”, concludeert Lucas Asselbergs, hoofd van Studium Generale. Een strakke planning is niet des Keizers’, hij laat zich leiden door experiment en improvisatie.

Bed

Zo bleek ook die keer, afgelopen oktober, toen hij de mystery guest was bij een lunchlezing van Studium Generale. Drie kwartier voor aanvang van het programma ontwaakte Keizers in zijn Amsterdamse bed. Besloten werd een live verbinding te leggen, zodat het publiek hem op zijn treinreis naar het zuiden kon volgen. Een dik kwartier voor het eind van de lezing betrad Keizers de Blauwe Zaal.

Asselbergs: “Na afloop stond een haag van studenten Keizers op te wachten, met wie hij nog een uur heeft staan napraten. Toen dachten we: deze man maakt iets los.” En de interesse bleek wederzijds: het idee om als artist in residence (AiR) een intensief traject aan te gaan met een groep TU/e-studenten, viel bij Keizers in goede aarde. “Hij wilde graag doorpraten met die intelligente, gedreven jonge mensen.” In een video legt de kunstenaar uit wat hij van plan is en nodigt hij de studenten uit zich aan te melden.

Spinvis

Deelname aan de expeditie met AiR Stefano Keizers vraagt een behoorlijke tijdsinvestering: in totaal zijn er in september, oktober en november tien bijeenkomsten, waaronder een dagtrip. Er zijn geen USE-punten mee te behalen. “Dat is bewust: we zijn juist op zoek naar studenten die vanuit een intrinsieke motivatie willen meedoen.”

“Wat hen te wachten staat is een onvergelijkbare, uitdagende en superleuke ervaring”, vervolgt Asselbergs. Hij blikt terug op de twee vorige AiR-projecten op de TU/e, die plaatsvonden op initiatief van Joep Huiskamp: in 2019 met muzikant Spinvis en in 2021 met auteur Arnon Grunberg.

“Beide studentengroepen hebben nog steeds een actieve appgroep, spreken met elkaar af en onderhouden contact met ‘hun’ AiR. Zo’n intensieve gezamenlijke ontdekkingsreis schept een band.” Bijzonder vindt hij het dat er in beide gevallen ook veel internationals deelnamen. “Die kenden de betreffende AiR van tevoren misschien niet eens, maar deden echt mee voor de unieke ervaring.”

Rechtbank

Behalve leuk en speciaal is de expeditie voor de deelnemers bovendien een leerzame ervaring, op een heel nieuw niveau, verwacht Asselbergs. De werkwijze van Keizers om kennis te vergaren – bijvoorbeeld: onaangekondigd een rechtbank binnenstappen om met de aanwezigen in gesprek te gaan –  is immers radicaal anders dan manier waarop een gemiddelde student leert.

“Het is zinvol om te merken dat in zo’n ongewisse, geïmproviseerde, ogenschijnlijk chaotische werkwijze ook lijn kan zitten. En dat het resultaat oplevert. En dat je dan een heel ander soort leerervaring hebt opgedaan.”

Asselbergs trekt een parallel met Challenge Based Learning. “Wat Keizers doet, is daar de ultieme vorm van. Het is goed om te zien dat de TU/e een experiment op dit gebied niet schuwt.”

Deelname aan ‘Expedition Stefano Keizers: Exploring Creativity Beyond Borders’ staat open voor studenten, promovendi en EngD’ers. Creatief zijn is geen vereiste, nieuwsgierigheid en een open mind wel. Geïnteresseerden kunnen zich aanmelden tot en met 16 juni.