Lunafestival gooit tijdperken en cultuurgenres in de mixer

Het affiche – met een robotballerina en een sushi-etende ridder – laat het al zien: de vijfde editie van het Lunafestival, op zaterdag 1 april, belooft een culturele en historische hutspot te worden. Een mix die zich niets aantrekt van chronologie of andere conventies. “Het lustrumthema luidt Years of Culture, en de culturele verenigingen hebben zich daar op allerlei onverwachte manieren door laten inspireren”, vertellen organisatoren Joost Brandes en Joris Vissers.

foto Guusjoos / Lunafestival

Sinds 2017 is gebouw Luna de thuisbasis van de culturele associations, die zich verzamelen onder de koepel Scala. Niet veel later vond het eerste Lunafestival plaats, ook in Luna natuurlijk. De cultuurverenigingen laten één keer per jaar gezamenlijk aan het publiek zien wat zij in huis hebben.

Inmiddels komt het vijfde Lunafestival er alweer aan: op zaterdag 1 april om 15.00 uur opent Luna de deuren, om ze pas diep in de nacht weer te sluiten. De entree is gratis. Het thema Years of Culture is geïnspireerd door het eerste lustrum. Hoe zal het programma eruit zien? De rode draad is in elk geval cross-over: onverwachte combinaties en clashes tussen genres.

Grootschalig

“De headliner heet Journey. Het is een grootschalige productie waar bijna alle verenigingen aan meedoen”, steekt Joris Vissers (21) van wal. “Doppio speelt toneel, Footloose danst, de muziekverenigingen musiceren, Klink schreef mee aan het script en Glyph onwierp het decor”, somt Vissers op, die voorzitter is van de festivalorganisatie. Zelf is de bachelorstudent Psychology & Technology lid van Doppio en Footloose, waar hij toneel speelt en hiphop en ballroom danst.

“Een andere bijzondere samenwerking is die tussen dansvereniging Footloose en de muziekassociations Quadrivium, Studentproof en Modern”, vult Joost Brandes (22) aan, die zelf saxofoon speelt bij jazzvereniging Studentproof. De bachelorstudent Electrical Engineering is verantwoordelijk voor de PR van het Lunafestival. “Het is een muzikale reis door de tijd, compleet met bijpassende dansvormen en kostuums.”

Japanse jazz

Niet alle programmaonderdelen vinden overigens op het podium plaats. Zo richten schaakvereniging Noesis en debatvereniging Chronos samen een koffiehuis in, “van oudsher de plek waar werd geschaakt en gediscussieerd”, weet Brandes. En de fotografen van Dekate Mousa stellen samen met de leden van verenigingen-in-oprichting Klink (creatief schrijven) en Glyph (beeldende kunst) hun werk tentoon in een expositie.

En er is nog veel meer, zoals een Braziliaanse percussieworkshop met dank aan Studium Generale (vooraf aanmelden). De Japanse vereniging Kinjin zorgt voor origami, karaoke en – samen met Studentproof – Japanse jazz. En de LARP’ers van de Knights of the Kitchen Table geven een (ongevaarlijke) zwaardvechtworkshop. Eten en drinken kan in Hubble, dat voor de gelegenheid wordt omgetoverd tot een zeerovershol. En het festival eindigt met een afterparty, met achter de draaitafels een deejay van muziekassociation Modern.

De organisatie van het Lunafestival zoekt nog vrijwilligers die willen helpen bij de voorbereidingen, of die op 1 april achter de schermen en/of achter de bar hun steentje willen bijdragen. Interesse?