Lunafestival belooft chessboxing en fairytales

‘Once upon a Luna Festival’ is dit jaar het thema van het Lunafestival dat aankomende zaterdag plaatsvindt op de campus in en rondom het gelijknamige gebouw. Tijdens de zesde editie van dit terugkerende cultuurfestijn zal alles draaien om de wereld van sprookjes en verhalen vertellen. Het programma bestaat daarom uit een rijke mix van performances en workshops met een vleugje magie.

illustratie Lunafestival

“Dit jaar wilden we iets creëren wat mensen echt bijblijft”, vertelt Joey Hartendorf, de commissaris van het Lunafestival. Om de bezoekers de hele middag geboeid te houden, wordt het festival dit jaar veel interactiever dan de voorgaande edities, met verschillende workshops en performances die draaien om de wondere wereld van fantasie, sprookjes en verhalen vertellen. “Het deco-team is heel druk bezig geweest, er komt een sprookjeskasteel en in het Lunagebouw worden de ruimtes in verschillende fairy tale themes aangekleed, zoals Alice in Wonderland, maar ook Hans en Grietje”, vertelt hij enthousiast. “Een beetje zoals het Sprookjesbos in de Efteling”, voegt hij er lachend aan toe.

Het hele programma is zoals ieder jaar gratis en toegankelijk voor iedereen - voor mensen van binnen en buiten de universiteit, jong en oud. “Neem dus vooral je kinderen, partner of vrienden mee”, benadrukt hij. De bezoekers hoeven zich dit jaar van tevoren niet in te schrijven voor de workshops, maar ze kunnen gewoon ter plekke aanschuiven. “De voorgaande edities werkten we met meer gesloten workshops op vaste tijden. Dit jaar mogen mensen in- en uitlopen, zodat ze steeds iets nieuws kunnen zien of meemaken en hierdoor hopelijk de hele middag blijven.”

Onverwachte samenwerkingen

Het festival draait dit jaar meer dan ooit om bijzondere, onverwachte samenwerkingen. Zo zal er een gospelkoor van de klassieke muziekvereniging Quadrivium onder de leiding van de moderne muziekvereniging ESMG Modern in de Corona-zaal gaan optreden. Een ander voorbeeld is de workshop chessboxing – een combinatie van schaken en boksen - die in samenwerking met de kickboksvereniging Impact en de schaakvereniging Noesis wordt georganiseerd. “Er komt een echte boksring op het Lunaveld te staan en het boksen wordt daar afgewisseld met schaken. De deelnemers gaan dus zowel mentaal als fysiek met elkaar de strijd aan en zullen op beide vlakken tactisch bezig moeten zijn.”

De Japanse cultuurvereniging Kinjin zal samen met Noesis bovendien een origami-workshop verzorgen waarbij de deelnemers hun eigen schaakstukken kunnen vouwen om er vervolgens mee te spelen. Bij een andere workshop, georganiseerd door de culturele vereniging Knights of the Kitchen Table en fotografievereniging Dekate Mousa, kun je eerst je eigen props knutselen om daar vervolgens mee op de foto te gaan in een photobooth. Hartendorf is heel enthousiast over al die verschillende samenwerkingen. “Ik denk dat het heel leuk zal zijn om te zien hoe al die verschillende werelden bij elkaar komen.”

De initiatiefnemers hebben voor de bezoekers nog veel meer in petto. Naast boksschaken, origami vouwen en props knutselen kun je deze zaterdag nog veel meer activiteiten proberen, zoals je eigen parfum maken, boomwhackers bespelen, een verhaal door middel van schaduwspel vertellen of cocktails shaken. Het programma wordt afgesloten met een optreden van alt-rockband Staplers, studentenjazzgroep genaamd Big Band en een afterparty die tot in de late uurtjes zal doorgaan.

Een magische dag

Naast het rijke culturele programma hebben de organisators ook extra aandacht besteed aan het duurzame aspect van het festival. Dit jaar dus – in tegenstelling tot de vorige editie - geen wegwerpbekers, maar herbruikbare cups van de Green Office en een muntsysteem, zodat de bekers na gebruik weer ingeleverd worden. “Flyers uitdelen doen we ook niet meer; we voeren onze campagne grotendeels digitaal. De foodtrucks werken bovendien met biologisch afbreekbare materialen en al het eten zal vegetarisch zijn”, somt hij op.

Er wordt zoals altijd rekening gehouden met slecht weer, zo zal aan aantal activiteiten binnen plaatsvinden, maar de weersverwachting is vooralsnog buitengewoon gunstig; op het moment van het schrijven wordt er volle zon en zo’n 24 graden voorspeld. “Dus kom vooral naar het Lunafestival, want het wordt een hele magische dag!”, nodigt Hartendorf tot slot uit.

Het Lunafestival vindt plaats op zaterdag 6 april vanaf 14 uur op de TU/e campus. Ga voor meer informatie over het festival naar lunafest.nl.