Nicole Ummelen wordt collegevoorzitter Open Universiteit

Nicole Ummelen, sinds begin 2019 vicevoorzitter van de TU/e, gaat op 1 september van dit jaar aan de slag als voorzitter van het College van Bestuur van de Open Universiteit (OU). Ze zal er Frank van der Duijn Schouten opvolgen, die sinds 1 november 2021 interim-voorzitter is.

foto Vincent van den Hoogen

Het College van Bestuur van de Open Universiteit bestaat uit twee leden: de voorzitter en rector magnificus Theo Bastiaens. De hoofdvestiging van de Open Universiteit is in Heerlen.

De Raad van Toezicht van de OU is verheugd over de komst van Ummelen. Voorzitter René Smit: “Met haar brede ervaring bij veel universiteiten in Nederland en haar bestuurlijke kwaliteit is zij als geen ander in staat om de ambities van de Open Universiteit te helpen realiseren. Nieuwe doelgroepen, een maatschappelijk relevant aanbod van academisch afstandsonderwijs, stevige verbinding met de regio, om er een paar te noemen. De Raad van toezicht is vol vertrouwen dat Nicole Ummelen de huidige instellingsstrategie succesvol kan voortzetten.”

Dankbaar

Nicole Ummelen: “Ik ben blij en vereerd met mijn benoeming tot collegevoorzitter van de Open Universiteit, die om meerdere redenen erg goed bij me past. De OU is een prachtige universiteit met een heel bijzondere maatschappelijke rol. Tegelijkertijd voel ik ook wat ik ga achterlaten. Ik heb de afgelopen elf jaren met enorm veel plezier voor de TU/e gewerkt, en ik ben ontzettend dankbaar voor alles wat ik in die tijd meegemaakt en geleerd heb. Ik wens iedereen op de TU/e dan ook alle goeds. Ik blijf tot 1 september met volle inzet aan de slag hier. Die tijd zal ik onder meer gebruiken om de nieuwe rector Silvia Lenaerts, die op 11 mei begint, te helpen een goede start te maken.”

Kwaliteiten

Peter Wennink, voorzitter van de Raad van Toezicht van de TU/e: “We zijn Nicole bijzonder dankbaar voor haar enorme inzet voor de TU/e de afgelopen elf jaar. We zien met haar een zeer consciëntieuze, verbindende en doortastende bestuurder vertrekken, die we sterk zullen gaan missen. We zijn ervan overtuigd dat ze met al haar kwaliteiten ook bij de Open Universiteit straks het verschil gaat maken en wensen haar alle succes daarbij.”

Impact

“Ik ben ontzettend blij voor mijn collegabestuurder dat ze deze mooie stap gaat maken en ik ben trots dat iemand van de TU/e deze positie gaat invullen,” zegt Robert-Jan Smits, CvB-voorzitter van de TU/e. “Nicole heeft enorm veel impact gehad in de elf jaar dat ze hier werkte als vicevoorzitter en daarvoor als universiteitssecretaris, een periode waarin de universiteit in omvang verdubbelde. Ik wens haar veel succes en kijk ernaar uit om straks met haar samen te werken in het voorzittersoverleg van UNL.”