Patrick Groothuis nieuwe vicevoorzitter van de TU/e

De Raad van Toezicht heeft Patrick Groothuis per 1 november benoemd tot vicevoorzitter van de TU/e. Daarmee is het College van Bestuur van de TU/e weer compleet. De nieuwe vicevoorzitter komt uit de eigen organisatie en kent de TU/e door en door.

foto Angeline Swinkels

Groothuis (1972) is sinds 2012 bij de TU/e in dienst en was onder meer zeven jaar directeur Education & Student Affairs (ESA), de grootste dienst van de TU/e. Sinds juni dit jaar ondersteunt hij het College van Bestuur als universiteitssecretaris. Hij begon zijn loopbaan bij de TU/e als directeur bedrijfsvoering van de faculteit Mathematics & Computer Science. Groothuis studeerde bedrijfskunde aan de Erasmus Universiteit en werkte eerder onder andere bij de gemeente Rotterdam en bij Defensie.

“We zijn bijzonder tevreden dat we Patrick Groothuis hebben kunnen benoemen als derde lid van het College van Bestuur”, zegt Peter Wennink, voorzitter van de Raad van Toezicht van de TU/e. “We kennen Patrick als iemand met groot overzicht en een sterke visie, als een stevige, vasthoudende en aimabele leider, met grote dossierkennis. Hij kan een vliegende start maken met zijn enorme kennis van de organisatie en zijn grote netwerk in de universiteit en daarbuiten. We wensen hem heel veel succes in zijn nieuwe rol.”

Robert-Jan Smits, voorzitter van het College van Bestuur: “Het is met bijzonder veel plezier dat we Patrick kunnen verwelkomen in het bestuur. Hij heeft in de afgelopen vijf maanden, in zijn functie als universiteitssecretaris, al laten zien dat hij de rol van bestuurder uitstekend in kan vullen met zijn overzicht, gedegen kennis van zaken en zijn analytische karakter. Hij sluit qua achtergrond en karakter perfect aan bij de rector magnificus en mij, dus we kijken uit naar een meer dan uitstekende samenwerking.”

“Ik ben trots om vanuit deze rol de strategische ambities van onze mooie universiteit te mogen faciliteren en dat ik de TU/e op het hoogste niveau mag vertegenwoordigen”, laat Groothuis weten. “Ik ga vanuit mijn portefeuille mijn uiterste best doen om te zorgen voor een adequate aansluiting van de bedrijfsvoering op onderwijs, onderzoek en valorisatie. Belangrijke thema’s daarbinnen zijn voor mij eigenaarschap en integraliteit van dienstverlening, de sturing hierop vanuit de faculteiten en ‘de gebruiker centraal’.”

Patrick Groothuis volgt als nieuwe vicevoorzitter Nicole Ummelen op. Zij werd per 1 september voorzitter van het College van Bestuur van de Open Universiteit.

Redactionele noot

Bij Cursor is op dit moment grote onduidelijkheid over haar journalistieke vrijheid. In samenwerking met de vakbonden hebben de redactieleden een voorstellenbrief ten aanzien van persvrijheid neergelegd bij het College van Bestuur en is er een eerste gesprek gevoerd. Dit artikel is gepubliceerd in afwachting van de uitkomst van het onderhandelingsproces.