Interim-hoofdredacteur Cursor

Met ingang van deze week is Roy op het Veld aangesteld als interim hoofdredacteur van Cursor. Daarmee heeft het universiteitsblad van de TU/e weer een hoofdredacteur, nadat Han Konings begin oktober uit zijn functie werd ontheven. De redactie voelde zich beperkt in haar persvrijheid en uit protest ging de website van Cursor ‘op zwart’.

“Als interim-hoofdredacteur sta ik pal voor de journalistieke onafhankelijkheid van Cursor", schrijft Op het Veld in een blog. De disclaimer die afgelopen weken onder ieder artikel stond over de onduidelijkheid rond de journalistieke vrijheid, vervalt per direct. Het functioneren van Cursor moet naar zijn mening geschraagd worden door een ‘grondige modernisering’ van het redactiestatuut.

Om aan vertrouwensherstel te werken wil de voormalig adjunct-hoofdredacteur van het FD ‘terug naar de basis'. Op het Veld wil onderzoek doen naar de ‘journalistieke identiteit’ van Cursor. Wat beschouwt de universiteitsgemeenschap als relevante nieuwsartikelen, achtergrondverhalen, interviews en columns?

Op het Veld is alumnus van de TU/e. Hij studeerde in 1996 af als ingenieur Techniek & Maatschappij, maar stapte over naar de journalistiek. Hij werkte voor Computable, het FD, De Limburger en Change Inc. Sinds begin 2022 is hij als freelancer actief. In mei 2023 verscheen een boek van zijn hand: De strijd om energie; hoe we klem kwamen te zitten tussen energiecrisis en klimaatschade.

Lees hier het blog dat Op het Veld schreef om zichzelf te introduceren en zijn eerste ideeën over de situatie bij Cursor uit de doeken te doen.