Stella Terra en GGO bezoeken Nederlandse ambassade in Brussel

Solar Team Eindhoven is gisteren op bezoek geweest bij de residentie van de Nederlandse ambassadeur in Brussel. De Stella Terra - ’s werelds eerste off-road zonneauto - ging uiteraard mee. Om te demonstreren, inspireren en natuurlijk om de straten van Brussel te verkennen.

“We hebben dit evenement zelf opgezet in samenwerking met de TU/e en de Nederlandse ambassade”, vertelt Bob van Ginkel, Technical Manager & PR bij Solar Team Eindhoven. “Hiermee hopen we het Europees Parlement te laten zien wat er allemaal mogelijk is en ze op die manier te inspireren.”

Met ‘wat er allemaal mogelijk is’ doelt Van Ginkel op Stella Terra, de zelfgebouwde off-road zonneauto van Solar Team Eindhoven. Volledig zelfvoorzienend en de eerste van zijn soort die naast verharde wegen ook avonturen op onverharde wegen aankan. Gisteren reisde Solar Team Eindhoven speciaal naar de Nederlandse ambassade in Brussel om hun creatie te laten zien. “Het is heel belangrijk dat wij als studententeam - wat innoveert en voorop loopt - ook de beleidsmakers van het Europees Parlement betrekken en inspireren, zodat het op die manier echt een verandering teweeg gaat brengen,” legt Van Ginkel uit.

Het is niet de eerste keer dat Solar Team Eindhoven een creatie op deze plek tentoonstelt. “Twee jaar geleden is Stella Vita, onze camper, ook naar de residentie geweest,” vertelt Van Ginkel. “De insteek van het evenement was toen wel anders, er kwamen namelijk ook andere partijen langs. Nu was het echt een evenement wat volledig om Stella Terra draaide.”

Niet alleen techniek

Naast Solar Team Eindhoven, was ook GO Green Office (GGO) aanwezig in Brussel om hun verhaal te doen. “Wij bij GGO zien dat niet alleen de technofix de oplossing is tot alles, maar dat we ook gewoon maatschappelijke verandering nodig hebben,” benadrukt Elano Franken, Strategic Manager van GGO. “Dat houdt in dat we allemaal echt goed begrijpen waarom duurzaamheid nodig is, waarom we ons eigen gedrag moeten aanpassen.”

Als sustainability ambassadors zijn de leden van GGO continu bezig om deze verandering aan te wakkeren binnen de TU/e. Gisteren spraken zij onder andere over één van de manieren waarop zij dit proberen te doen: the Chair of the Future. Een symbool om tijdens iedere vergadering één stoel leeg te houden die de toekomst vertegenwoordigt ter herinnering duurzaamheid mee te wegen in de beslissingen van vandaag. “Met the Chair of the Future werken we nu samen met decanen van verschillende faculteiten om de huidige status van duurzaamheid per faculteit in kaart te brengen, en dat vervolgens vergelijken met waar wij denken dat het heen moet,” vult Franken aan.

Geslaagd?

“Als je het mij vraagt wel,” zegt Van Ginkel. “Iedereen had wel door ‘ja, dit is waar de toekomst naar toe zou moeten gaan’. Dat er een verandering teweeg gebracht moet worden en dat dit een manier is waarop dat zou kunnen.” Ook Franken is erg positief. “We hebben echt een ‘call to action’ mee kunnen geven, zeker in het bijzijn van het College van Bestuur. Het was een kantelpunt dat wij nu ook samen met Solar Team op zo’n evenement mochten staan,” zegt hij. “Het was heel leuk dat de balans er was tussen mensen die keihard werken aan technische oplossingen, en wij als sustainability ambassadors die dieper ingaan op het sociale.”

Tour de Brussel

Naast alle serieuze zaken was er gelukkig ook tijd voor wat ontspanning. Zo is een groot deel van Solar Team Eindhoven met Stella Terra op pad gegaan door Brussel. “Het was heel speciaal om met je zelf gebouwde zonneauto door de straten van Brussel te rijden. Veel mensen keken om naar de terreinwagen,” zegt Van Ginkel enthousiast.